Rengeteg akciókamerát teszteltünk már az évek során, de mindegyik követi a szokásos sémát, kockaforma és utólagos tokozás. Nekem viszont más kellett. Fejembe vettem, hogy bringázáshoz sokkal jobban ki tudnék használni egy hengeres formát, egyszerűbb lenne a rögzítés, és ha esetleg a sisakra fogatnám, akkor sem úgy néznék ki, mint egy biodroid antennával. Aztán rátaláltam a SOCCOO S20WS-ra, ami nagyjából minden elképzelésemnek megfelelt, sőt még túl is mutatott rajtuk. Az ára pedig 27.000 Ft volt, ami alig 3 Szent István, EU Priority Line-nal pedig áfa- és vámmentesen érkezik.
A SOCCOO S20WS kicsomagolása
A jószág nem mai darab, a Youtube-on már 2016-os videót is találtam róla, ennek ellenére még mindig forgalomban van, így megszavaztam neki a bizalmat. Nagyjából ekkor kezdődött egy féléves tortúra, amikor vagy elfogyott a Gearbestről a SOCCOO S20WS vagy megszüntették a forgalmazást, vagy az akkori több mint harminc rongyos árával szembesülve könnyezve csuktam be az internetet. Aztán végre lett kupon, az ár is lejjebb csúszott, és nem volt mitől tartani, úgyhogy nagyjából január óta nyúzom a cuccot.
Egy sima kartondobozban kaptam meg, de azt kibontva egy frankó hordozható kofferkát találtam, ami a kamerát és az összes kis felfogatási csetreszét tartalmazza. Mivel az angol használati alapján is bringához, illetve motorhoz ajánlják, a legfontosabb kiegészítő a bilincses rögzítő, de kapunk még ragasztható talapzatot bukósisakhoz, pántos felfogatót, standard csavaros platformot a tripodhoz és egy másfél méteres, furcsa végű USB kábelt is.
A design eléggé rendben van, nagyon masszívnak érződik a 15 dekás képalkotó, de szüksége is van rá, mert mindenféle plusz tokozás nélkül, önmagában 10 méterig vízálló. A kialakításából adódóan az 1.000 mAh-s akkumulátor nem cserélhető, de egy okos megoldással bővíthető. A kamera külső felén mindössze 2 gombot helyeztek el, az egyik bekapcsolja, a másikkal pedig a felvételt indíthatjuk el.
Ezeken felül 3 LED szolgál az értesítésekre, mert külső kijelzője nincs a kicsikének. Az összes csatlakozót a cuccos fenekébe rejtették, amit egy elég passzentosan záródó kupak véd a természeti behatásokkal szemben. A konnektivitást egy max. 32 GB-os SD kártya jelenti, de van itt egy mini HDMI dugó is, valamint a töltésre egy ősöreg mini USB port. A mérnökök egy reset pöcköt is ideraktak, valamint egy WiFi gombot és egy kamera/fotó lockoló csúszkát is, így már jó zsúfolt a kupak alatti terület.
A varázslat pedig csak most jön. Az a másfél méteres, furcsa USB kábel, az valójában egy istenáldása, mert a segítségével a SOCCOO S20WS vízállóságának megtartása mellett egy hordozható akkumulátorral, vagy motornál egy szivargyújtós töltővel nagyjából a végtelenbe és tovább nő az üzemidő. Nem nagyon találkoztam még ezzel a megoldással másnál, de nagyon határozottan ez a termék legnagyobb előnye, mert sokkal több nincsen neki.
SOCCOO S20WS tesztje
Mint a bevezetőben említettem, régi motorossal van dolgunk, és ami jó volt vagy éppen elment 2016-ban, az 2019-ben már bántja az ember szemét. A gép lelke egy Novatek 96655 chipset, ami jó kezdés, tekintve, hogy jópár SJCAM egységben is megtalálható a megoldás.
A lencse elvileg 170 fokban lát, amit azért fenntartásokkal kezelek, a kipréselhető maximum pedig az 1080p felbontás mellett 30 FPS, szóval ez az összeállítás inkább a 720p 60 FPS-re van kihegyezve – mondtam, hogy nem mai csirke. A gyakorlatban a felvételekre azt mondanám, hogy elmegy. Szódával. Sok szódával. Viszont jól kiegészíti a bringakormányon az Inbike monitorát, aminek a tesztjét itt olvashatjátok.
Itt megint csak a 2016-os minőséget tudom kárhozhatni, mert akkor még oké volt, most viszont a nagyanyám mamatelefonja is nullára sebzi minőségben. Becsületére legyen mondva, hogy ezt a so-so minőséget viszont minden körülmények között hozza, legyen napfény vagy ború, nappal vagy éjszaka. A videó legtöbb pontján élesen láthatóak a kontúrok, leolvashatóak a rendszámok, de az már nem látszik, mit olvas az ember a telefonján a kocsiban.
Este az erős féklámpák azért megizzasztják a chipset, nem sikerül feldolgozni az összes információt, emiatt a kép elúszik és helyenként beég. Az sem segíti a minőséget, hogy semmiféle stabilizátor nincs, emiatt minden felvétel egy kicsit remegős, de van benne valami aranyosan suta szépség. A beépített SOCCOO S20WS mikrofonja értelemszerűen kompromisszumos, sebességnél veszettül sistereg, de az élőbeszédet egész hallhatóan rögzíti.
A kamerát természetesen applikációval is vezérelhetjük, de abban sincs sok köszönet. Egyrészt a PlayStore-ban lévő SOCCOO programok már újabbak és csak korlátozottan támogatják ezt a hardvert, másrészt ha sikerült egy bármilyen APK gyűjtő oldalról levadászni a megfelelőt, a korlátozott funkcionalitás sajnos megöli a dolog bénácska báját is. A legviccesebb, hogy élőkép esetén, ha szeretnél valamit beállítani a settings-ben, na akkor csak kínai nyelven kommunikál veled a program, de csak a beállításoknál, minden más karakter szép, európai, és ha kilépsz az élőképből, a beállítások is visszaváltanak angolra, varázslatos.
A tipikus felhasználást nagyjából úgy tudom elképzelni, ahogy én is használom a kamerát, egyszer beállítottam rajta mindent, kezdve a felbontástól a loop recordingon át a G-szenzor érzékenységéig, aztán soha többé nem néztem az app felé, és csak használom szakadatlanul. Saját akksiról kb. 70-90 perc között üzemel, nekem az pont elég a napi bringás ingázáshoz, hazaérek, felcuppantom a töltőre, reggel meg leszedem, aztán uccu.
Összegzés
Nagyon sajnálom, hogy nem fejlesztették tovább a kütyüt, mert igény az volna rá. Nagyon okos megoldás a kibővített akkuidő, maga a kamera is bitang jól van összeszerelve, de az avíttas komponensek sajnos lehúzzák az összképet. A mindennapokban viszont feltűnésmentesen használom, nem kínál sokat, de azt megkapom.
Ha esetleg belefutsz egy jobb árba vagy kuponba, és fontos neked a végtelen üzemidő, akkor érdemes lehet megvenni, de ha epikus sportvideókat szeretnél faragni, akkor rengeteg sokkal jobb opció vár Kínában, a 27.000 Ft-os árért cserébe. A kifejezetten bringás kamerák kínálata viszont eléggé szűk ahhoz, hogy még így is legyen létjogosultsága a hengeres testnek.