SJCAM SJ5000X ELITE akciókamera teszt – Kispénzűek remek mindenese

Nagyjából egy évvel ezelőtt próbáltam az SJCAM SJ5000X Elitet, ami annyira megtetszett, hogy vettem is belőle egy példányt, mert szerintem ez az egyik legjobb a piacon, ezért a mai cikk egy tartósteszt lesz. Egyben nyomon is tudtam követni azt a jelentős fejlődést, amin az elmúlt 12 hónapban átment. A 35.000 forintos árért elég sok mindent kapunk, ezt fogjuk ma tüzetesen górcső alá venni.

Kibontás

Az akciókamera gyártóknak nincsen túl nagy mozgásterük termékeik kinézete kapcsán. Egy téglalap alakú csomagolásba rejtett, téglalap alakú terméket kellene szép külsővel ellátni, ami valljuk be, nem könnyű feladat. Az SJCAM lényegében kihozta a maximumot abból, amit a szűkre szabott határok engedtek számára. A doboz elején – fekete alapon piros – figyelemfelkeltő körökkel méltatják az 5000X előnyeit. A felső részen – ablak gyanánt – egy átlátszó műanyag mögött rejtőzik a kamera, vízálló tokba bújtatva.

A palástot leemelve juthatunk hozzá a kiegészítőhöz, ami a csomag alsó részében bújik meg, és 19 különböző elemet tartalmaz.  Ez azért fontos, mert még ez is csak töredéke azoknak a bilincseknek és egyéb felfogató alkalmatosságoknak, amiket összevásárolhatunk az akciókamerákhoz, hiszen az egyik felhasználási terület a különböző extrém sportolás. Így pedig mindenféle különleges rögzítési pontra lesz szükségünk ahhoz, hogy a képrögzítő berendezésünket elhelyezzük. A tokot leszámítva az összes kiegészítő GoPro kompatibilis, vagyis kedvünkre egymásra szerelgethetjük őket.

A kamera esetében – ha kivesszük a tokból – azt tapasztalhatjuk, hogy kellemes gumírozott felületekkel burkolták le alkotói. A gombok könnyedén, rövid úton járnak, a felületeket egyáltalán nem rossz megtapintani, a kinézet pedig kísértetiesen hasonlít a neves márka, a GoPro modelljeinek külalakjára. A hátlapon egy 2 inches LCD kijelző található, ami nem érintésérzékeny, szerencsére a piktogramok elég nagyok ahhoz, hogy gond nélkül átlássuk a menürendszert.

A fronton találhatunk két nagyméretű LED-et, ami a kikapcsolt megjelenítő mellett segít leolvasni az információkat. Ezen kívül van még három további lámpa, tehát tényleg mindenről kapunk visszajelzést.

AZ 5000X Elite nagyobb, mint az elődje, az SJ4000, ezért a tokok sem kompatibilisek. A méretkülönbséget a saját káromon tanultam meg, ugyanis nem tudtam betenni a drónom stabilizátorába, így sajnos az ilyen típusú felvételekről le kellett mondanom.

Összességében jól összerakták az SJCAM-et, minőség terén nem találtam kifogásolható részletet, és ez egy év távlatából sem változott, az öregebbik kamera is pont úgy funkcionál, mint az újabb.

Tesztüzem

Az első dolog, amit meg kell tennünk minden akciókamera kapcsán, hogy megnézzük, milyen hardverrel szerelik. Azoknál a műszaki eszközöknél, ahol nem, vagy csak nagyon nehezen lelhető fel gyári leírás a részegységekről, mindig gyanakodnunk kell. A chipset Novatek 96660, míg a szenzor egy Sony Exmor IMX 078-as. A két fontos alkatrészről csak vért izzadva lehet bármilyen információt összegyűjteni, ami meglehetősen bosszantó, ha az ember többlet adatokra vágyik.

Ami nekünk a sok műszaki paraméterből fontos, hogy a 96660-as NEM tudja a natív 4K felbontást, csak a 2K 30FPS-t, tehát interpolált értékekről beszélünk a csúcsrészletesség kapcsán. Ezért én nem is így használtam, mert kizárólag a fájlméretet növeli, semmi másra nem jó.

A Sony IMX 078-as szenzor valós felbontása 12,4 Megapixel (4072×3044), vagyis tudná a 4K-t, ha egy izmosabb hardver hajtaná meg. A chipset műszaki adatainak tudatában ez azért szomorú, mert így firmware frissítéssel sem fogjuk soha elérni, a korlát maga a beépített technika. Ettől még csinálhat remek képeket és szuper videókat, csak azt fogadjuk el, hogy ennyi pénzért nem fogunk a 2K vagy a Full HD felbontásnál nagyobbat kapni.

A kezelés kapcsán meg kell említenem a gombok számát, ami az SJCAM 5000X esetében 5 darab. Ez azért fontos, mert a GoPro Hero – minden akciókamera ősatyja – néggyel, míg a másik nagy ellenlábas, a Gitup Git 2 hárommal rendelkezik.  Szerintem szokás kérdése, hogy ki melyiket szereti jobban, de az kétségtelen, hogy több gombra könnyebb dedikált funkciókat kiprogramozni, és speciális kombinációkat sem kell megjegyeznünk a használat előtt.

A fronton elhelyezkedő kapcsoló hosszanti megnyomása éleszti fel a kamerát, illetve a rövid nyomással válthatunk a fő funkciók között. Minden fontos menü egy önálló egységet képez, amely alatt újabb beállításokat találhatunk, például a fényképezésnél a fényképezéshez, videózásnál a videózáshoz tartozó paramétereket állítgatjuk. Van egy központi „setup” menü is, ahol az összes paraméterhez hozzáférhetünk és a kameramódokat is váltogathatjuk.

Az eszköz tetején találjuk az elsütő gombot, jobb oldalon felülről lefele pedig a WiFi aktiváló, illetve az előre és hátra lapozásért felelős kapcsolókat nyomkodhatjuk. Leírva bonyolultnak hangzik, de 10 perc alatt megtanulható, és utána már automatikusan rátalál a kezünk.

Mindenkinek azt javaslom, hogy frissítse le a kamerát a legújabb firmware-rel, ami az SJCAM hivatalos oldaláról letölthető. Egyrészt azért, mert ezek mindig tartalmaznak hibajavításokat, másrészt az 5000X Elite elképesztősen sokat fejlődött a szoftveres frissítéseknek köszönhetően, például a komplett menüt kicserélték.

A procedúra egyébként nagyon egyszerű, a letöltött fájlt fel kell másolnunk a kamerára, bekapcsolni, ekkor automatikusan lefrissül, eltörli a frissítő fájlt, majd kikapcsol. A legközelebbi használatkor már a frissített funkciókat használhatjuk, tehát nagyon felhasználóbarát a folyamat. Ami igazából számunkra fontos, hogy ezzel támogatást és hibajavítást biztosít a gyártó, ami sajnos sok más márkáról nem mondható el.

Videokamera mód

Alapesetben az első oldalon a videó funkcióhoz tartozó paramétereket látjuk. A készülék jobb oldalán elhelyezkedő gombokkal előhívhatjuk a paraméter menüt, ahol igen sokrétűen beállíthatunk mindent. Én többnyire az alapértékeket használtam, de azért egy pár dolgon módosítottam:

  • a felbontást 2K 30FPS-re vagy még inkább 1080p 60FPS-re állítsuk
  • a FOV-ot tetszés szerint, minél kisebb annál kevésbé érezzük majd a halszem effektust, cserébe kevesebb minden látszik majd a képeken
  • Gyro szenzort bekapcsoltam, hogy csökkentse a remegésből fakadó minőségromást
  • dátumbélyegzőt kikapcsoltam
  • zajcsökkentést bekapcsoltam
  • bitrátát magasra állítottam
  • aktiváltam a torzítás korrekciót is
Ennyit torzít a halszem optika közelről

Ez utóbbiról ejtenék néhány szót, mert egy kicsit félrevezető a neve. Ezek a kamerák „halszem” optikával rendelkeznek, ez azt jelenti, hogy a nagy látószög miatt nem egy sík lencse, hanem egy majdnem félgömböt formázó üvegfelület emelkedik ki a frontból. Ez nagy látószöget biztosít számunkra, amelyet 170/140/110 és 70 fokban szoftveresen állíthatunk. A görbe felület azonban torzítja a tárgyakat. Annál látványosabban, minél közelebb állunk egy sík felülethez, például egy korlát széléhez. Csináltam is néhány képet, hogy látható legyen, mit értek a fenti sorok alatt.

Ezt kellene kikompenzálnia a „distortion” vagyis torzítás korrekciónak. Nem különösebben nehéz belátni, hogy ha fizikailag valami görbe, akkor azt szoftveresen nem lehet csak úgy hirtelen kiegyenesíteni, ezért ez a funkció gyakorlatilag nem engedi növelni a FOV értékét. A kisebb látószög is csak azt eredményezi, hogy a kamera levágja a kép szélét, ezért csökken a belátható területet mérete, és vele együtt a torzítás is. Ezt egyébként oldalt egy kis, halra hasonlító piktogrammal jelöli a kijelzőn az SJCAM.

A másik fontos funkció az elektronikus stabilizátor, ami a kézremegésünket hivatott kompenzálni. Ez viszonylag jól működik, és az elmúlt egy év alatt sokat fejlődött a szoftveres frissítéseknek köszönhetően.

Néhány érdekes menüpontra kitérek, ugyanis biztosan sokan használják majd autós kameraként is. Ilyenkor érdemes bekapcsolni a körkörös felvételt, ami a hely elfogyása esetén törli a legelső fájlt, és felülírja azt a következővel. Többféle kiterjesztést is képes létrehozni a kamera, készíthetünk .MOV vagy .MP4 fájlokat, míg képek esetében a .JPG mellett RAW formátumba menthetünk.

Természetesen a szokásos beállítások közül szinte mindegyik megtalálható, kontrasztot, élességet, WDR-t, fehéregyensúlyt és még sok mindent mást is paraméterezhetünk.

A videók minősége szerintem kifejezetten jó a kamera árához képest, de inkább úgy fogalmaznék, hogy nem sokkal rosszabb, mint a drágább GoPro Hero 4 modellé. A tipikus sportolás közbeni aktivitás – síelés, biciklizés, túrázás – közben ráadásul sokkal kevésbé jön ki a lencse torzító hatása, mert alapvetően nagy területeket fényképezünk le, ahhoz hasonlóan, mintha egy tele objektívet használnánk. Nyilván abban a pillanatban, amikor állóképet, vagy makro jellegű dolgokat akarunk rögzíteni, a hatás hatványozottan felerősödik, de ez a készülék nem is erre való.

A legnagyobb hibát két dologban látom, az egyik, hogy a színkezelés bár jó, a kék iszonyatosan telített. Ha megnézzük az eget, akkor úgy néz ki, mintha valaki túl sok kék temperát kevert volna az alapszínbe, valahogy nem realisztikus a látvány.

Az ellenfénnyel is elég jól elboldogul a kamera, néha elvakult a lencse, de még egyáltalán nem zavaró mértékben. A kevésbé napos, felhős fényviszonyokat is valósághűen adja vissza a videó, de egy bizonyos fénymennyiség alatt – leginkább szürkületben és éjszaka – már zajosak lesznek a felvételek.

Ami viszont sokkal jobban tönkre tudja tenni az élményt, ha remeg a kép, ezért a síelős anyagot végig kézben tartott kamerával készítettük, nem pedig hámról. Több rögzítési módot is kipróbáltunk, felszereltük sisakra, fejhámra és mellkas hámra is, de sajnos vagy nem jó helyre nézett vagy elpattogott a testünkről az SJCAM. A nagyon aktív, gyors mozgást igénylő sportokhoz sajnos a hámok és bilincsek nem ideálisak, de például kerékpározáshoz simán használhatóak. A kis rezgéseket viszont meglepően jól kompenzálja a kamera, mindenképpen van értelme bekapcsolni a funkciót.

Ami viszont feltűnt, hogy mennyire letompítja a hangokat a vízzáró tok. Sajnos mind a zaj, mind pedig a zene fátyolos és nehezen hallható lesz. A bal oldalon található micro HDMI porton keresztül sem tud külső mikrofont fogadni, ezért a megoldás ilyenkor az, hogy egy nem teljesen zárt külső tartóban helyezzük el, így használva a kamerát.

Fényképezőgép mód

A beállítások itt is nagyon hasonlóak ahhoz, amit a videó szekcióban találhatunk. A képméretet érdemes a maximum 12 Megapixelre állítani, ezt tényleg tudja a szenzor. A késleltetett fényképezéssel szelfieket lőhetünk, az időzítést 3 fokozatban, 3/5/10 másodpercre állíthatjuk. Az élességet normál módban hagytam, azért, hogy szoftveresen ne kenje el a tárgyak kontúrját.

Érdemes belenagyítani a képekbe, hogy láthatók legyenek a körvonalak. A minőségromlás szerencsére nem vészes, amennyiben a nagyítást nem visszük túlzásba.

A videók kapcsán említett túlzottan telített kék szín itt is előjön. Érdekes azonban, hogy ha egy kicsit felhős időben fényképezünk, akkor ez a jelenség megszűnik, és meglepően valósághű képeket kapunk. Érdemes kitenni egy nagyobb, például 24 inches monitorra a képeket, és a fák leveleit, illetve a fűszálakat nagyítva megnézni. Itt azért már látszódik némi összemosódás, a kamera nem képes teljesen különválasztani a háttérben lévő dolgokat.

Csináltam egy látószög tesztet is, egy nagyméretű céglogón, hogy látható legyen a különbség. Aki ezt szeretné reprodukálni, az kapcsolja ki a torzítás csökkentést, majd a FOV egyes értékein végiglépdelve fényképezze le ugyanazt. Az eredményt a bekezdés fölött láthatjátok, a kisebb látószög jelentősen csökkenti a torzító hatást.

Érdemes még átnézni a „színek rovatot”, ahol előre definiált profilok alapján húzhatunk effektusokat a képekre. Lehet hideg vagy meleg, illetve retro, ami a szépiahatáshoz hasonló barnított képeket eredményez. Természetesen fekete-fehér tartalmat is készíthetünk, ehhez is van egy gyári opció, legalábbis ezt sugallja a menü. A valóságban azonban csak egy nagyon enyhe eltolás történik a színskálán, tehát közel sem lesz szépiahatású a kép, vagy éppen fekete-fehér.

Egyéb kamera módok

A globális beállításokat és az egyéb kameramódokat a harmadik főmenüben tudjuk állítgatni. Ez alapesetben a „video+photo” opción áll, amit az előbbiekben mutattam be.

A második a „video lapse”, aminél egy videó folyamból kivéve, bizonyos időközönként képeket készít a kamera, majd a végeredményt összefűzi. A funkcióhoz tartozó beállítások megegyeznek a sima képrögzítő móddal, azzal a különbséggel, hogy beállíthatunk egy időintervallumot, ami meghatározza a képkészítés sebességét. Ez lehet 1/5/10/30/60 másodperc. A „photo lapse” annyiban különbözik az előző módtól, hogy itt valódi fényképek készülnek, összefűzetlenül, amit utómunkával nekünk kell egybedolgoznunk.

A „slow rec” lassított felvétel mód, mindenben megegyezik a sima videózással, csak itt beállíthatjuk a lassítás értékét is. A csalás ott van, hogy ezt bizony a kamera hardvere nem bírja 1080p mellett, ezért a felbontást leveszi VGA-ra. Direkt benne hagytam a Full HD keretben a videót, hogy látható legyen a különbség, ez így sajnos elég rossz. A „burst mode” sorozatfelvétel, ahol 3/5/10 darab fotót készít az SJCAM nagyon rövid idő alatt.

A „long exposure” lehetőség azoknak lehet érdekes, akik nagyon fényszegény környezetben akarnak fényképeket készíteni, ilyen lehet például a csillagos égbolt. Itt az expozíciós idő nagyon megnő, hiszen nagyon kevés fény mellett kell dolgozni. Jó, hogy van egy ilyen lehetőség is, de szerintem akciókamerával nagyon ritkán fogjuk használni, ugyanis pont az ellenkezőjére találták ki, a gyors események rögzítésére.

A víz alatti módot sajnos nem volt lehetőségem kipróbálni, de úgy tűnt, hogy a kamera eltolja a színeket a barna irányába. A TV-out már sokkal érdekesebb lehet annak, aki szeretné külső megjelenítőn is élvezni a felvételeket, ilyenkor a micro HDMI porthoz kell csatlakoztatnunk egy másik eszközt. Drónt reptetőknek jó hír, hogy a micro USB-n keresztül FPV adóra is át lehet játszani a képet, így használható élőképes repüléshez is.

A ”motion detection” egy sima mozgásérzékelő mód, alkalmazható például objektumok védelmére. Ennél viszont sokkal többen fogják használni az autós kamera funkciót. Sajnos nincs GPS pozíció kijelzés, mert nem tartalmaz ilyen szenzort a kamera, tehát egy közúti esemény vagy baleset pontos helyszínét nem tudnánk rögzíteni.

Az automatikus felvétel elég jól működik, de azért nem száz százalékosan. Arra nem jöttem rá, hogy pontosan mit figyel, de valószínűleg a pixelek változását a képen. Ami viszont tetszett, hogy elég nagy szögben képes érzékelni, például a mellettem lévő sávban mozgó autókra is bekapcsolt.  Ebben a módban érdemes aktiválni a körkörös felvételt és lejjebb venni a felbontást is, bár a kamera által kezelt legnagyobb, 32 Gigabyte-os kártyát nem könnyű teljesen megtölteni.

A „beállítások” menüt 7 oldalon keresztül lehet lapozni, így ennek a teljes kitárgyalására a cikk keretein belül nincsen lehetőség, de néhány érdekességet azért kiemelnék. Az OSD mód az „on screen display” rövidítése, akit zavar, ezzel eltávolíthatja a képernyőre kiírt értékeket. Van egy rendszám beállítása menüpont, ami elvileg a gépjárművünk azonosítóját tüntetné fel a képen, de ez nekem nem akart megjelenni. A „light set”, amit magyarul „fény beállítás”-ra sikerült átfordítani a visszajelző LED-ek számát határozza meg. Őszintén szólva nem jöttem rá, hogy miért jó, ha ez ki van kapcsolva, de gondolom ugyanaz a logika, mint a felvétel alatti képernyő lekapcsolás esetén: a minél hosszabb üzemidő elérése.

Érdekes lehetőség még a kép szoftveres fejjel lefelé fordítása. Azt gondoltam, hogy erre soha az életben nem lesz szükségem, de tévedtem, ugyanis volt olyan drón, amire csak így tudtam megfelelően felrögzíteni kamerát, tehát lehetnek olyan esetek, amikor hasznos.

Jó hír lehet azoknak, akik nem beszélnek idegen nyelveket, hogy a számtalan opció között megtalálhatjuk a magyart is, sőt ilyen nyelvű leírás is rendelkezésre áll.

Kamera alkalmazás

Az SJCAMHD nevű program elméletileg iOS és Android alapú rendszerekkel is együttműködik, én az utóbbit próbáltam. A kamera oldalán egy dedikált gombbal bekapcsolható a WiFi, ilyenkor egy vezeték nélküli pontot szimulál, ehhez kell kapcsolódnunk a kijelzőre kiírt kód segítségével.

A szoftvert leginkább a faék analógiájával tudnám illetni. Van egy elvileg a felvett videók letöltésére szolgáló menüpont, ahol letölthetjük az anyagokat. Nekem ez nem nagyon sikerült, ugyanis a download soha nem ért véget.

Középen egy mozigép ikon helyezkedik el, ami nem csinál semmit, viszont ennek a kicsinyített mása a jobb alsó sarokban a módválasztó. Itt csak 4 opció közül választhatunk, tehát ez nem egyenértékű a az 5000X menüjével. Ugyanez igaz a beállításokra is, a fontosabb opciókat kalibrálhatjuk, de lényegesen kevesebbet, mint a kamera sajátjában.

Az alkalmazás a használat alatt végig stabilan működött, programhibákat vagy leszakadást nem tapasztaltam. Arra viszont figyeljünk, hogy ha valamilyen okból előbb indítjuk el a programot, mint hogy aktív lenne a WiFi kapcsolat, akkor később nem mindig találja meg a kamerát.

Tartósteszt

Az elmúlt egy év során számos dolog kiderült a kameráról. Az egyik nagyon látványos fejlődés a szoftverben következett be. A komplett menürendszert kicserélték, ami nem csak kinézetben, hanem funkcióiban is bővült. Rengeteg hibát javítottak, jobb lett a képstabilizálás, a hang tisztább, tehát egyértelmű fejlődésen ment keresztül a kamera.

A vízálló tok is elég jól vizsgázott, de azért van egy-két olyan része, amire figyelni kell. Egyrészt nagyobb ütés hatására az alsó zsanérnál meg tud repedni, másrészt az oldalgombok rugós mechanikája ropog, valószínűleg a vízben úszó homok hatására megszorultak, emiatt nehezebben lehet benyomni őket.

A vízállóságát viszont azóta sem vesztette el, így jól véd a folyadékok ellen. Ezt ráadásul  a tavalyi évben egy kiadós tengerparti nyaraláson is bizonyította, ahol több felvétel is készült, pár méteres mélységben. A tok egyszer sem eresztett, és a képminőséget sem befolyásolta.

A különböző hámokat végigpróbálgatva arra jutottunk, hogy az állatokra szerelhetőeknek nem sok értelme van. Lilu, a „teszt kutya” feje folyamatosan belelógott a képbe, ráadásul az állatok hajlamosak leszedni magukról a hámokat, vagy egyszerűen csak úgy mozogni, hogy az egész oldalra billenjen.

Síeléshez a sisakra szerelt hám teljesen alkalmatlan, folyamatosan csúszkált a görbe felületen, ráadásul a tehermentesítés miatt folyamatosan dől az ember fejével együtt. Ha feljebb fordítjuk a kamerát, akkor pedig megállás közben nézi az eget.

A ragacsos tartók sima felületen elképesztően jól tapadnak, de előtte el kell távolítani a zsíros szennyeződéseket. A „sisakmount” annyira erős, hogy simán fel tudjuk emelni a kameratartónál fogva a fejvédőt, még rázásra sem esik le. Érdemes több felszerelhető hosszabbítót is beiktatni, így minden irányban állítható, esetlegesen oldalra kifordítható.

A testhám egy fokkal jobb, viszont vagy túl szoros és akkor megfojt, vagy túl laza, ekkor meg elpattog a testről. A legjobb az, ha elhúzzuk a mellkasunkról és kitartjuk, ilyenkor a kezünk is elnyeli a rezgéseket és az elektronikus stabilizátor is kompenzál valamennyit.

Az alapkészletből jellemzően a bilincsek és egy olyan tartó hiányzik, ami nyitott. Az olyan felvételek esetében, ahol fontos jól hallani a hangot, de rögzítésre is szükség van, nem tudjuk mire felszerelni a kamerát. A kiegészítők egyébként tényleg kompatibilisek a GoProval, leszámítva a már említett vízálló tokokat.

A  WiFi kapcsolaton keresztüli vezérlést leginkább a kamera kioldására a használtuk. Ez nagyon jól jön nyaraláskor, amikor egy háttér előtt akarjuk magunkat fotózni, vagy egy nagyobb társaságban, ha össze akarunk állni.

Összefoglalás

Az SJCAM SJ5000X Elite az egyik legkiegyensúlyozottabb kamera a piacon. Tulajdonképpen összesen három kínai kameragyártó van, aki szerintem komolyan vehető, a Xiaomi, akinek nagyon szűk a kínálata, a kiegészítőkirály Gitup, és az SJCAM. Ez utóbbi olyan, mint a jó bor, az idővel nemesedik, ami egy éve még kicsit kesze-kusza volt, az mára szépen kiforrta magát, ilyen például a kamera szoftveres oldala.

Sajnos ezért az árért nem jár 4K felbontás. A többi funkció viszont szépen működik, a videók és a képek jók, teljes mértékben élvezhető a tartalom. Van elektronikus stabilizálás, előre definiált képprofilok, video- és timelapse, autós mód és még kismillió egyéb funkció, amit kedvünkre állítgathatunk. Az EU raktárból érkező kamera ~35.000 forintos ára – amiben már a szállítási költség is benne van – a tudásáért teljesen reális, ráadásul vám és áfa fizetéssel sem kell bajlódnunk.

Ha mindenképpen 4K natív felbontást szeretnénk, akkor az Ambarella A12S75 SoC-vel szerelt SJCAM SJ7 Star-t válasszuk a kínálatból, amely már érintőképernyővel, távirányítóval és külső mikrofonnal is rendelkezik.

ÁTTEKINTÉS
Ár/érték