Nagy RC motorcsónak teszt – Így dobd fel vízparti nyaralásod

RC motorcsónak

5 RC motorcsónak került a tesztpadunkra, ezeket vesézzük ki a mai tesztben. Igyekeztünk hasonlóan válogatni a termékek közül, legalábbis ami az árazást illeti, így könnyebb lesz az összehasonlításuk is. Mindegyik érdekes modell, van köztük gyors és olcsó is, de közös jellemzőjük, hogy mindegyiket nagy poén terelgetni a vízben.

Árukeresőt fejlesztünk!Vásárlás előtt kattintsd meg az Itt megvásárolható gombot, így ingyenesen támogatod a fejlesztést. Részletek >>

Az 5 RC motorcsónak kicsomagolása

Mivel a tesztelt eszközök száma jelentős, ezért az első dolgunk az volt, hogy mindegyiket kibontottuk, és átvizsgáltuk a csomagok tartalmát.

 

Meglepődtünk, mennyire egy kaptafára rakják össze a beltartalmat, sőt ha csak egy kupacban lettek volna, nem biztos, hogy eligazodunk közöttük:

 

Mint látható, az árak szórása 50 dollár körül alakul, egyetlen modell sem sokkal drágább, mint a konkurensek. Ehhez képest némileg eltérnek a hajók mellé kapott kiegészítők:

H100 H101 H102 Q3 UDI 001
akkumulátor 1 db 600 mAh 2 db 1500 mAh 2 db 600 mAh 1 db 600 mAh 1 db 600 mAh
orrvédő VAN NINCS VAN NINCS NINCS
tartó VAN VAN VAN VAN VAN
töltő VAN VAN VAN VAN VAN
ragasztó NINCS VAN VAN NINCS NINCS
tart. hajócsavar NINCS VAN VAN NINCS NINCS
egyéb szersz. VAN VAN VAN VAN VAN

 

Mint látható, nagyjából mindegyikhez ugyanaz jár, leszámítva a H101-et, amiben kettő darab, 1.500 mAh-s akkumulátornak jutott hely. Ez majdnem háromszor akkora kapacitás, mint a másik 4 ellenlábasnál, vagyis ezt a hajót a hasonló ár ellenére is máshová kell sorolni. A H102-höz is adnak 2 akkumulátort, szerintem ez nagy plusznak számít, igaz ez jóval kisebb mint a H101 esetében.

 

Ami a minőséget illeti, gyakorlatilag mindegyiknek egyforma, egy nagyon egyszerű hajótest, amely tulajdonképpen víznél könnyebb műanyag héjat jelent, amelyet egy vagy két hajódekk zár le, ez biztosítja a viszonylagos vízhatlanságot. A rendszert persze úgy tervezték, hogy ha folyadék megy bele, akkor se álljon le, sőt, mindegyik vízhűtést használ, hiszen a közeg adott.

A „csónakok” egyébként meglehetősen egy kaptafára készültek, például a távirányító az UDI-t leszámítva teljes mértékben ugyanaz, sőt a testet támasztó állvány is. Ez utóbbi azért fontos, mert ezen RC járművek legsérülékenyebb része a faroklapát és a hajócsavar környéke, ha pedig egyszer kibontottuk, illik a támasztékra tenni, mert akkor semmi nem ér le a „földre”, és a kiszáradás is így a leghatékonyabb.

 

Az 5 RC motorcsónak tesztje

Pár mondatot ejtenénk a kontrollerekről, ugyanis leszámítva az UDI-t, látszik, hogy ezt más, általános repülő modellekhez – például drónokhoz – tervezték. Az olcsóság jegyében egyen alkatrészeket használnak, ezért azonosak a távirányítók.

 

Normális esetben az RC járműveket kétcsatornás – egyik az irány, másik a gáz – pisztolytávval irányítjuk, az UDI 001 is pont ilyet kapott. Ez a távirányítós autók logikáját követi – az “irányítókar” is egy gumírozott autó felni – csak itt nem aszfalton, hanem vízben terelgetjük őket. Előre fordítás a jobbra, hátra a balra, míg a ravasz húzása a gázt adagolja. A „drón” távval szerelt modellek esetében a bal oldali kar a gáz és a jobb oldali az irány, ami azért vicces, mert itt alapvetően 4 csatorna is elférne, amik itt nem csinálnak semmit, de nagyon sok egyéb vakkapcsolót is találunk majd.

Minden jármű kontrollere 4 db ceruza elemmel üzemeltethető, illetve találunk pár trim gombot, amivel finomhangolhatóak az irányok, de mivel a víz nem egy statikus, rezzenéstelen közeg, ezért ezeket nem is használtuk. Mindig lesz egy kis mozgás, ami miatt el fog térni egy picit a hajó orra az általunk kijelölt iránytól, ráadásul jól is néz ki, ha egy kicsit pattog a vízen.

 

Valójában az 5 hajóból 3 totálisan egyforma: Syma Q3, Skytech H100, Virchuk H102, megkockáztatom, ezeket ugyanott gyártják, csak a név és a dobozolás tér el egymástól. Ezek alapján simán a H102-t választanám a plusz akkumulátor miatt. A kétcellás, 600 mAh, lítium-ion akkumulátor kellő dinamikával mozgatja a hajókat, de aki ment már komolyabb, magasabb cellaszámú Lipo motorcsónakkal, az tudja, mi a sebesség. Mi is teszteltünk ilyet, amit itt olvashattok. Ezek inkább 14 év alatti „játékok”, amelyekkel felnőttként is jól lehet szórakozni.

Az UDI 001 annyiban különbözik a fenti háromtól, hogy a polcon több RC autó volt a raktárban, mint drón, így ő az előbbitől örökölte a távját. Nekünk ez jobban kézre állt és logikusabb is vele az irányítás, mint a repülő járművekhez kitalált darabokkal. Ellenben az nem annyira tetszett, hogy egybetokozták a tápkábelt és a balansz csatlakozót, így emiatt csak a saját töltőjéről etethető. Sajnos gyárilag rossz volt a szervo, beleakadt a tolórúd az akkumulátor tartóba, ezért csak balra tudtunk menni vele, ezzel ki is esett a motorcsónakok versenyéből.

Ami a H101-et illeti, egyértelműen ez a legjobb választás. Hajóállvány, orrvédő, dupla, nagykapacitású akkumulátor, és valahogy sokkal összeszedettebbnek érezni, mint a többi. Természetesen előre azt vélelmeztem, hogy a nagyobb teleppel tovább fog menni a H101, mint az ellenlábasai. Szerencsére a valóság is ez, tényleg hosszabb ideig tart a móka, nagyjából 2-3 percet ad hozzá a 8-10 perces üzemidőhöz. Sajnos a második akkumulátor csatlakozóját félretokozták, így csak az elsőt használtuk.

A sebesség valahol 25-30 km/óra között szór, mivel a technika egyforma – leszámítva a H101-et -, ezért nem nagyon éreztünk különbséget a Syma, a Virchuk és az UDI modellje között. Az viszont nagyon tetszett, hogy szépen bedől a test, és eléggé reszponzívan fordul mindegyik modell, tényleg nagyon jól imitálja a verseny motorcsónakok mozgását. Sajnos az oldalfordulás érzékenységét nem lehet állítani, ezt eléggé hiányoltuk. Egy tipp annak, aki felborulna: a gázt húzzuk hátra és előre, akkor visszafordul a test az eredeti állásába.

A hatótáv 150 méter körül alakul, és a távirányító sípolással jelzi, ha gyengül a vételi jel, illetve azt is, ha merül az akkumulátor, így nem fogjuk elveszíteni játékszerünket. Fontos, hogy ezek édesvízbe tervezett RC hajók, tehát sós tengerben ne használjuk őket. További érdekesség, hogy nincs rajtuk ki és bekapcsoló gomb, helyette az aljukon van egy szenzor, ami érzékeli, hogy ha vízbe tesszük a csónaktestet, ekkor lehet a motorokat beindítani. Arra azonban figyeljünk oda, hogy ha több azonos motorcsónakkal hajókázunk, a vezérléshez használt frekvenciák össze tudnak akadni.

 

Összegzés

Alapvetően mindegyik csónakkal jól szórakoztunk, leszámítva az UDI 001-et, ami a szervo hibája miatt egyből kiesett a versenyből. A H101 egyértelműen gyorsabb és hosszabb üzemidővel rendelkezik, mint a maradék három, mi ezt vennénk a fenti előnyök miatt, de a konkurensek sem minősülnek rossz választásnak. Mivel a Skytech H100 a legolcsóbb, őt  is hazavinnénk a H101 mellett, ha csak az ár-érték arány számít. Aki pedig körül nézne a többi modell között is, az itt teheti meg.

Vedd meg még olcsóbban! Keress kupont a Kupongyűjteményben!