Mi az a követési szám és hogyan használjam?

Nagyobb értékű csomagokhoz érdemes követési számot (tracking number) kérnünk, ami sokszor feláras szolgáltatás, de 1-2 dollárnál nem drágább. Futárszolgálatos szállításnál általában kapásból adnak is. Ez a csomag egyedi azonosítója, amivel nyomon követhetjük az útját, láthatjuk, hol és miért akadt el, körülbelül mikor kézbesítik stb. A követési számot rendszerint egy külön e-mailben küldik el nekünk a webshopok, amikor feladták a csomagot.

A képre kattintva galéria nyílik.

GearBesten a saját rendszerükben, a rendeléseinknél is tudjuk követni a csomagot (lásd fenti galéria – a pirossal jelölt részekre kell kattintani), ez azonban nem olyan részletes, késéssel frissített infó. Ha DPD-vel (EU Express) rendelt csomagot akarunk követni, van egy trükk, hogy részletesebb infókat kapjunk. Annyit kell tennünk, hogy a GB-s követési szám elé odaírjuk a 1550 számsort. Ez a DPD magyar kirendeltségének azonosítója. Ha így kérdezzük le a csomag állapotát a DPD oldalán, sokkal részletesebb és naprakészebb információt kapunk. Konkrét példa: tegyük fel, hogy kaptunk egy 111111111111 követési számot a GB-től a DPD-s csomagunkra, ezt 1550111111111111-re módosítva kapjuk meg a részletes információt.

Ha lassú postával rendelünk, általában nem rögtön találjuk meg a csomagot a követési számmal, akár két hét is lehet a késés. Tehát nem kell kétségbe esni, ha már három napja feladták, de még nem látjuk a rendszerben.

Magyar Posta nyomkövetése

Magyarázat:

  • Célországba elküldve: feladták a csomagot külföldön.
  • Célországban feldolgozva: megérkezett Magyarországra, és felvették a Magyar Posta rendszerébe.
  • Küldemény kiválasztása hatósági eljárásra…: A csomagot megfogták a vámon, kiválasztották ellenőrzésre. Ez még nem jelenti, hogy fizetned kell, ha a beküldött dokumentumok alapján kiderül, hogy vámhatár alatti a csomag, nem kell fizetned semmit.
  • Adatbekérés a címzettől: kiküldték a vámkezelős levelet, SMS-t, várják, hogy elküldjük a vámkezeléshez szükséges dokumentumokat.
  • Címzettől beérkezett dokumentumok feldolgozása: megkapták a beküldött dokumentumainkat, feldolgozzák őket.
  • Hatósági eljárás kezdeményezése: elvégzik a vámkezelést.
  • Küldés a kézbesítő postára: a csomagközpontból az illetékes postára továbbították a csomagot, innen fogja a postás házhoz vinni (jobb esetben).
  • Kézbesítés regisztrálva: sikeresen kézbesítették a csomagot.

Sima postás és MPL csomagot ITT, NL post küldeményt ITT, DHL-t pedig ITT tudunk követni. Ezek a legjellemzőbbek, de ha tudjuk, hogy milyen posta hozza a küldeményt, gugli barátunkkal megtalálhatjuk a követési oldalukat. Léteznek univerzális követési oldalak is, amik a világ számos postaszolgálatát ismerik, a legjobb a 17track, ami tényleg szinte mindent megtalál. Ezekre az oldalakra írjuk be a kapott számot, és láthatjuk is a csomagunk információit.

Az EU Express csomagok legrészletesebben ITT követhetők.

A Magyar Postánál a követési számok formátuma a következő:

A postai azonosítószámok első két betűjele
– postacsomag esetén: CA-CZ tartomány,
– könyvelt levélpostai küldemény esetén: RA-RZ tartomány,
– EMS gyorsposta küldemény esetén: EA-EZ tartomány,
ezt követi 9 számjegy, majd a végén ismét két betűjel, mely a feladó országot azonosítja.

 

Miért éri meg a kínaiaknak ingyen postával küldeni valamit?

Sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy hogy érheti meg bárkinek is a világ másik feléről egy 300 forintos kütyüt még ingyen is postázni, amikor itthon belföldre sem nagyon tudsz ennyiért levelet feladni.

A válasz egyszerű: a kínai postaszolgálat a kínai állam tulajdonában van, aki sok esetben átvállalja a kínai eladóktól a postaköltséget, ezzel segítve munkájukat és természetesen ezáltal az ország exportforgalmát. A hosszútávú cél érdekében akár veszteségeket is elszenvednek, ez kvázi olyan, mint nálunk az adókedvezmény.

A másik faktor, ami miatt ennyire olcsó tud lenni Kínából a postaköltség, a tömeges szállítás. Azért tart tovább a sima, ingyen postás csomag megérkezése pl. a futárszolgálatok szállítási idejénél, mert közben több ponton is várnak, hogy összejöjjön a minimális csomagszám egy adott régióba, hogy minél gazdaságosabb legyen a szállításuk. Tehát ha megrendelsz egy telefontokot 400 forintért, nem fogják neked rögtön repülőre dobni, hanem várakozik, amíg még sok száz hasonló csomag összegyűlik, majd az egész pakkot egyszerre felpakolják, és irány Európa.

Milyen szállítási módok vannak? Mit kell róluk tudni?

Az alábbi táblázatban összegyűjtöttük a leggyakoribb szállítási módokat, amik közül választhatunk. Általában sok lehetőségünk van, és elég nagy eltérés lehet köztük, így érdemes az alábbi szempontok szerint mérlegelni. Ár szerint vannak ingyenes, olcsó és drágább opciók is, van amelyik követhető, van amelyik nem. A szállítási idő szintén nagy szórást mutat, és van köztük olyan is, ami áfamentességet garantál. EU raktárakból is általában ezek a szállítási módok vannak, de drágábban, mint kínai raktárból. A nevek nem minden esetben egyeznek teljesen, a különböző webshopok mind más-más módon hívhatják őket, de kis logikával kitalálható, melyik melyik.

Szótár:

  • Registered = követési számos
  • Unregistered = követési szám nélküli
  • Standard = alap, lassú posta, általában felárért választható hozzá követési szám
  • Priority = elsőbbségi, a normál postánál gyorsabb, a futárnál lassabb
  • Expedited = futárszolgálatos gyorsposta

A szállítási időket szándékosan nem konkretizáljuk, mivel nagy szórást mutatnak a nemzetközi posta leterheltségétől függően. A Black Friday, karácsony, húsvét és egyéb  ünnepi időszakokban megnövekedett szállítási idővel kell számolni. Feladás után a kínaiaknak már nincs ráhatása a szállítási időre, ez a nemzetközi postától függ. Lehet, hogy több hét, mire megtelik egy konténer, és útjára indítják a csomagunkat, de az is lehet, hogy épp ez az utolsó, ami még felfér a reggeli repülőre, és rögtön hozzák is Európába.

Nem leterhelt időszakban nagyjából ezekre az időkre lehet számítani Kínából rendelt csomagra:

  • Lassú: 4-8 hét
  • Közepesen gyors: 2-5 hét
  • Gyors: 1-1,5 hét

 

Név Típus Követési szám Szállítási idő szerint Ki szállítja ki itthon? Áfa-/vámmentes Ár Megjegyzés
EU Express Priority van közepesen gyors DPD IGEN Ingyenes – közepesen drága GearBest, csúcsidőben megnőhet a szállítási idő
EU Priority Line – GB Priority van közepesen gyors UPS/német DHL → Magyar Posta IGEN Ingyenes- Közepesen drága GearBest
EU Priority Mail Priority van közepesen gyors IGEN Ingyenes- Közepesen drága GearBest
Europe Railway Priority Mail Priority van lassú IGEN Ingyenes- Olcsó GearBest, nagyméretű, nehéz csomagokhoz
Priority Mail for electric scooter only Priority van lassú IGEN Ingyenes- Olcsó GearBest, elektromos járművekhez
European Direct Mail Priority van közepesen gyors legtöbbször GLS IGEN Ingyenes – olcsó Banggood, kínai és HK raktárból elérhető
European Railway Direct Mail Registered van lassú IGEN Ingyenes – olcsó Banggood, nagyméretű csomagokhoz
EU Priority Line – GKB Priority van közepesen gyors DPD IGEN Közepesen drága Geekbuying
HK EU Priority Line Priority van közepesen gyors DPD IGEN Közepesen drága Geekbuying, hongkongi raktárból
Duty Free Shipping **** Registered van közepesen gyors IGEN Közepesen drága Cafago, TomTop, RCmoment
ZDP/BDP Express **** Registered van közepesen gyors IGEN Közepesen drága Cafago, TomTop, RCmoment
Unregistered AirMail Unregistered nincs lassú Magyar Posta Nem Ingyenes vagy olcsó
Registered AirMail Registered van lassú Magyar Posta Nem Ingyenes vagy olcsó
Netherlands Registered (NL post) Registered van lassú Magyar Posta Nem Ingyenes vagy olcsó
Sweden Registered Registered van lassú Magyar Posta Nem Ingyenes vagy olcsó
Belgium Registered* Registered van lassú Magyar Posta Nem Ingyenes vagy olcsó
Europe Registered Registered van lassú Magyar Posta Kisebb eséllyel vámolják Ingyenes vagy olcsó
EU Registered Registered van lassú Magyar Posta Nem Ingyenes vagy olcsó Szállít aksikat
Europe Express Priority van Közepesen gyors Magyar Posta Kisebb eséllyel vámolják Közepesen drága
DHL német raktárból** Registered van lassú Magyar Posta Nem Ingyenes – drága Kizárólag német raktárakból elérhető, itthon NEM A DHL szállítja, a határon új csomagszámot kap, amit általában senki sem tud, így a követése nehézkes.
DHL (Express)*** Expedited van gyors DHL Nem, 100%-ban megvámolják a vámköteles csomagokat. Drága Ez a rendes DHL szállítás, amit itthon is a DHL hoz ki. A vámkezelés díja ~6000 Ft.
EMS Expedited van Közepesen gyors Magyar Posta (MPL) Nem Drága
Europe Railway Registered Registered van lassú Magyar Posta Kisebb eséllyel vámolják Ingyenes – közepesen drága GearBest, szállít aksikat, por alapú termékeket, nagyméretű csomagokat
Priority Direct Mail Registered van lassú Magyar Posta Kisebb eséllyel vámolják Ingyenes – közepesen drága Banggood

 

* Kétféle követési számot adhatnak: csak az elején vannak betűk, illetve az elején és a végén is vannak betűk. Ha csak a számsor elején vannak betűk, a Magyar Posta rendszere nem látja, így csak a határig követhető a csomag. Ha a végén is vannak betűk, országon belül is működik a követés.

** NEM rendes DHL szállítási mód. Kizárólag német raktárakból elérhető, itthon nem a DHL szállítja, hanem a Posta. A határon új csomagszámot kap (CX-es ragszám), amit általában senki sem tud (a Posta sem), így a követése nehézkes az országhatártól.

*** Általában nem írják ki az “Express” részt a nevében, de ha nem német raktárból rendelünk, és elérhető DHL néven szállítás, az biztosan ez.

**** A felsorolt webshopoknál kicsit eltérő a rendszer, ezért rendelés előtt olvasd el a részletesebb tudnivalókat (TomTop, Cafago, RCMoment rész), illetve kérdezz a webshopnál.

Vásárláskor tedd fel magadban ezeket a kérdéseket, és a válaszok alapján válaszd ki a megfelelő szállítási módot:

  1. Akarom-e tudni, hogy hol jár a csomagom? (kell-e követési szám)
  2. Sürgősen szükségem van a csomagra? (kell-e a gyorsposta)
  3. Vámhatár felett vásároltam? El akarom kerülni az áfa fizetést? (kell-e az áfamentes szállítás)

Általánosan igaz, hogy:

  • a pár dolláros kütyükre jó az ingyenes lassú posta is, esetleg egy Registered olcsó posta.
  • néhány ezres tételnél (vámhatárig) Registered olcsó posta a nyerő.
  • vámhatár felett érdemes az áfamentes szállítást kérni, ha elérhető.
  • ha nagyon gyorsan kell a csomag, mindenképpen futárszolgálat kell, a leggyorsabb a DHL Express.

 

Futárszolgálatok, DHL trükkök

A futárszolgálatok legnagyobb előnye a gyors szállítás, illetve néhánynak a lejjebb említett áfa-/vámmentesség. A leggyorsabb kézbesítést a DHL Express biztosítja, velük 1-1,5 hét alatt megkaphatjuk a csomagot Kínából. Cserébe az áfa-/vámköteles csomagot biztosan megvámolják, ennek díja ~6000 forint.

Ha EU raktárból rendelünk, a legritkább esetben kapjuk a csomagot ingyen postával, mint azt Kínából megszokhattuk. Ezeket a termékeket általában valamilyen futárszolgálattal küldik. Kínából szintén kérhetünk futárszolgálatos kézbesítést, de ezek általában szintén nem ingyenesek. Ezek a futárszolgálatok rendszerint a fent említett DHL, DPD, UPS, EMS (Magyar Posta) vagy ritkán a Fedex lehetnek.

Ha DHL Express-szel rendelünk, érdemes odafigyelni, hogy hova kérjük a csomagot, ugyanis náluk van egy úgynevezett Remote Area List, ami a szerintük nehezen megközelíthető települések listája. A 2017-es lista itt található. Ez magyar viszonylatban leginkább a kis településeket érinti. Amennyiben ezen a listán lévő címre rendeljük a csomagunkat, a DHL a “nehéz elérhetőségre” hivatkozva igencsak felemeli a szállítási költséget, ami néhány esetben akár a rendelt termék árának jelentős részét is kiteszi.

Ezért a következőt érdemes trükközni: amennyiben a címünk rajta van a Remote Area listán, gondolkodjunk el, hogy van-e ismerősünk, családtagunk, munkatársunk, kiskutyánk, bárkink, aki olyan helyen lakik, ami nincs a listán, és tudunk is vele találkozni. Amennyiben arra jutunk, hogy bizony van, rendeljük meg hozzá a csomagot, így elkerülhetjük a jelentős többletköltséget. Azért előtte értesítsük az ismerőst, hogy ne lepődjön meg nagyon.

Mikor kell áfát fizetnem és mikor vámot? Mennyibe kerül a vámügyintézés?

EU-n belüli rendeléseknél se áfát, se vámot nem kell fizetni, erre vannak az EU raktárak. Ha onnan rendelsz, akkor a termék árában már minden benne van, nem fogják megállítani a vámon.

Ha harmadik országból (Európai Unión kívülről) érkezik a csomagunk, a jelenleg hatályos jogszabály szerint 22 eurós értékhatár (kb. 6.500 Ft) felett kötelesek vagyunk 27% áfát fizetni a csomagunkra, amit a teljes fizetett végösszegre számolnak rá, tehát a postázási költség is benne van.

Van viszont egy törvény, ami szerint ha 10 euró (vagy ennek az összegnek megfelelő más valuta) alatti összeget kellene befizetnünk importköltségként, akkor egyszerűen elengedik, és nem kell befizetnünk. Ilyen esetben a vámügyintézés díját sem kell megfizetnünk. Magyarul, ha áfaköteles csomagunk van, de 10 euró alatti összeget kellene csak befizetni utána, akkor áfamentesen megkapjuk. Gyors fejszámolás után ez kb. 37 eurós (~11.000 Ft) értékhatárt jelent, ha ennél olcsóbb terméket rendelünk, áfamentes lesz. Ezt gyakorlati tapasztaltok is alátámasztják.

A törvény pontos szövege:

2017. évi CLII. törvény az uniós vámjog végrehajtásáról 162. § (5) bekezdése alapján

A vámhatóság által kiszabott, illetve visszautalandó, jogcímenként kis összegű, 10 EUR-nál vagy az ezzel megegyező, a 138. § (1) bekezdése szerinti árfolyamon átszámított forintösszegnél kevesebb egyéb terhek összegét – kivéve a jövedéki termék után kiszabott egyéb terheket – nem kell megfizetni, illetve visszafizetni. Az így meg nem fizetett összeget a vámigazgatási eljárás lezárásával egyidejűleg törölni kell, a vissza nem térítendő összeget pedig bevételként köteles elszámolni a vámhatóság. Nem kell megfizetni, illetve visszafizetni azt a tíz euró alatti, egyéb teher különbözetet, valamint visszafizetni azt a 10 EUR alatti vámtúlfizetést, amely az egy határozatban egy vagy több jogcímen kiszabott és megfizetett összeg különbségéből keletkezett. Az így keletkezett tartozást a vámhatóság utólag törli, a túlfizetést pedig köteles bevételként adónemenként belső bizonylattal előírni és elszámolni.

A vám egy érdekes kérdés. A telefonok és táblagépek termékkategóriájukból adódóan vámmentesek, tehát ezeket semmilyen körülmények között nem terheli vám, csak áfa. Más termékekre elméletileg kellene vámot is fizetni 150 euró (kb. 45.000 forintos) értékhatár felett. A NAV oldalán található adatbázis viszont nagyjából használhatatlan. Mindenféle félig hivatalos, félig nemlétező termékkategóriát használ, így szinte lehetetlen megmondani, hogy mire hány % vám van hatályban. Engedjük el és kész, majd a NAV megmondja, kell-e fizetnünk, és ha igen, mennyit.

A Posta oldalán ez az egész furfangos módon el van intézve ennyivel:

További tájékoztatás ITT és ITT!

A NAV is létrehozott egy oldalt amolyan gyorstalpalóként, ahol összegyűjtötték a legfontosabb információkat a külföldi csomagok kezeléséről. Érdemes rá egy pillantást vetni. Akit ennél is részletesebben érdekel a téma, olvassa el a NAV internetes vásárlásokról szóló kiadványát.

 

Mennyibe kerül a vámügyintézés?

Természetesen ez sincs ingyen. Ha a Magyar Postára bízzuk, 3.500 forintot kérnek el eljárási díj címszó alatt, és egy-másfél hetes ügyintézésre számíthatunk. A DHL esetében ez 6.000 forint környéke, cserébe 1 nap alatt végeznek az eljárással, utána meg már érkezik is a csomag.

DHL-es ügyintézés során cégként vagy egyéni vállalkozóként lehetőséged van közvetlenül a NAV-nak utalni az importköltségeket, ekkor nem kerül felszámolásra a vámügyintézési díj. Részletesen ebben a cikkünkben olvashatsz a témáról.

 

Legális módok az áfa/vám elkerülésére

Alapvetően négyféle módszer van arra, hogy ne kelljen áfát/vámot fizetnünk:

  1. EU raktárból rendelés
  2. Áfa-/vámmentes szállítással rendelés (EU Express, EU Priority Line, European Direct Mail stb.)
  3. Vámbiztosítás (Banggood)
  4. Maximum ~37 eurós termék rendelése (lásd itt a 3. bekezdést)

 

Áfamentes szállítások – EU Express, EU Priority Line és társai

Kevesen tudják, hogy léteznek olyan szállítási módok, amikkel garantáltan és legálisan áfa- és vámmentesen vásárolhatunk, függetlenül a csomag méretétől és értékétől. Ezekkel rendelve a webshop fizeti az importköltségeket és intézi a vámügyintézést, általában egy másik EU tagországban.

A GearBestnél az EU Express, az EU Priority Line és az EU priority mail, illetve nagyméretű, nehéz csomagokhoz – pl. elektromos járművek – a Europe Railway Priority Mail és Priority Mail for electric scooter only névre keresztelt szállítási módok azok, amikkel 100%-os biztonsággal kerülhetjük el az áfát/vámot. A lényegük, hogy egy másik Európai Uniós országba viszik be először a csomagot, ahol alacsony az áfa és a vám, ott kifizetik rá az importköltségeket, mintha ott lenne a címzett, majd újra feladják – ezúttal már az EU-n belül -, így amikor megérkezik Magyarországra, már lényegében olyan, minta EU raktárból rendeltünk volna. A szolgáltatás általában feláras, de sokkal olcsóbban jövünk ki vele, mintha itthon kellene megfizetnünk az importköltségeket, így érdemes használni. Az EU Express-es csomagokat itthon a DPD szállítja ki, az EU Priority Line rendszerint a német DHL-en keresztül a Magyar Postához kerül, ritkán UPS is szállíthatja.

A GB-nél létezik még Europe Express, Europe Registered és EU Registered szállítás is. Előbbi kettő nem biztos módszer, de sokkal jobb esélyekkel kerülhető el velük az áfa/vám, mint a sima postával. Gyakorlati tapasztalataink szerint kb. 75%-os biztonsággal működnek, tehát minden negyedik csomagot fognak csak meg a vámon. Ha fel kellene állítani egy megbízhatósági sorrendet, akkor a GB szerint a következő lenne: EU Express > Europe Express > Europe Registered. Az EU Registered nem biztosít áfamentességet, viszont rendelhető vele akkumulátor, elem, folyadékok, amiket más futárszolgálatok általában nem szállítanak ki.

A képre kattintva galéria nyílik.

Felmerülhet a kérdés, hogy hol tudjátok ellenőrizni, hogy elérhető-e valamelyik módszer. Ehhez GearBesten kosárba kell tenni a terméket, majd a Kosarat megnyitva és a Checkout gombra kattintva a megrendelő oldalon láthatjuk az elérhető szállítási módokat. Ha itt látunk EU Express lehetőséget, nyertünk.

A Geekbuyingnál szintén elérhető egy garantáltan áfa- és vámmentes módszer, ami EU Priority Line névre hallgat (a hongkongi raktárban HK EU Priority Line néven találjuk meg). Hasonló elven működik, mint az EU Express, teljesen legális a módszer, a Geekbuying fizeti helyettünk az importköltségeket, szintén a DPD szállítja ki.

A Banggoodon European Direct Mail és a European Railway Direct Mail szállítással tudunk garantáltan áfa- és vámmentesen vásárolni. Szintén legális módszerek, a Banggood fizeti a költségeket. A termék adatlapján, a szállítási módok között tudjuk kiválasztani. Egyelőre csak kínai raktárból érhetők el, a European Railway Direct Mail nagyméretű és/vagy nagy tömegű csomagokhoz elérhető.

A TomTopnál, Cafagonál és RCmomentnél a Duty Free Shipping és a ZDP/BDP Express szállítás kínál hasonló szolgáltatást. Az RCMoment állítása szerint náluk a Duty Free Shipping az esetek nagy részében áfamentes, a legtöbbször Expedited shipping néven futó ZDP Express pedig biztosan áfamentes. Cafagonál a Duty Free Shipping valójában a ZDP/BDP Express-t takarja, állításuk szerint biztosan áfamentes, és azokra a termékekre is kérhető, amiknél nem jelenik meg a szállítási módok listájában. Ekkor a rendelés megjegyzésébe kell beírni, hogy “Please send the package by ZDP/BDP”, és az ügyfélszolgálatuk rövidesen írni fog, hogy valóban így kérjük-e a csomagot, illetve vállaljuk-e az áfamentes szállítás plusz postaköltségének kifizetését. Amennyiben igen, és kifizettük a plusz díjat, áfamentesen kapjuk meg a csomagot.

Látható tehát, hogy kicsit eltérő a rendszer a különböző webshopoknál, hiába ugyanaz a szállítások neve, ezért rendelés előtt érdemes biztosra menni, és kérdezni.

A tapasztalatok szerint ritkán előfordul, hogy egy ilyen csomagot mégis megfognak a vámon, de ekkor sem kell kétségbe esni. Ha ez történt, írjunk a webshopnak, hangsúlyozzuk ki, hogy egy áfamentes módszerrel rendelt csomagról van szó, és meg fogják téríteni az importköltségeket.

A szállítási módok egyéb tulajdonságait a fenti táblázatban, illetve az oldal tetején linkelt kapcsolódó cikkekben találjátok.

 

Vámbiztosítás

A Banggoodon lehetőség van bizonyos termékekre vámbiztosítást kötni – “Tariff Insurance” -, aminek a lényege, hogy visszafizetik az importköltségeket az alábbi módon:

  • $100 vagy ez alatti importköltség esetén a teljes importköltséget
  • $100 feletti importköltség esetén az importköltség felét
  • a vámügy által visszatartott, lefoglalt, megsemmisített csomag után full refundot adnak.

Ehhez annyit kell tennünk, hogy a vámügyintézés után (tehát miután befizettük az importköltségeket), el kell küldenünk az igazoló dokumentumokat a Banggoodnak, ők pedig 1 munkanapon belül fizetnek. Fontos megjegyezni, hogy csak az ÁFA és VÁM összegét térítik meg, a szállítást végző cég adminisztrációs költségeit nem.

Természetesen ez azokra a csomagokra nem érvényes, amikre nem kötöttünk ilyen biztosítást, és nem összekeverendő a szállítási biztosítással – Shipping Insurance! Amennyiben az adott termékre tudunk vámbiztosítást kötni, a kosárban tudjuk ezt megtenni.

 

EU raktárak – Mi az EU raktárak jelzéseinek jelentése?

Az Európai Unió országaiból (EU raktárból) rendelve sem áfa, sem vám nem terheli a csomagunkat, így ha az adott webshopban van lehetőség egy terméket nem kínai, hanem európai raktárból rendelni, nagy érték esetén érdemes megtennünk. Másik előnye, hogy jóval gyorsabban (általában 3-7 munkanap) megkapjuk a csomagot, mint Kínából. Ezek a termékek általában valamivel drágábbak, mivel ezeket is importálta a webshop az európai raktárba, ami értelemszerűen plusz költséget jelent. Az biztos, hogy nem olyan drágák, mintha 27%-os magyar áfát fizettek volna rájuk, de valamilyen környékbeli ország forgalmi adója akkor is rajta van.

Tehát általában megéri EU raktárakból rendelni, mert a hazai importköltségek (pl. 27%-os áfa) megspórolásával sokkal olcsóbban jövünk ki, mintha Kínából rendelnénk és vámeljárás alá kerülne a csomagunk. Nem ritka az sem, hogy egy-egy akció keretében olcsóbb EU raktárból egy termék, mint Kínából. Ráadásul sokkal gyorsabban itt is vannak a csomagok, viszont a szállítás – a Kínából megszokottal ellentétben – a legtöbbször nem ingyenes, erre érdemes figyelni. Mindent összevetve általánosságban azt mondhatjuk, hogy ha egy termék elérhető EU raktárból, érdemes onnan rendelni.

A legtöbb webshop “EU” jelzéssel látja el az európai raktárakat, de van olyan oldal, ahol az adott ország neve szerepel, pl. “Germany Warehouse”. Ettől még ez is egy teljes értékű “EU raktár”, minden fenti megállapítás érvényes rá.

Így tudod megállapítani, hogy egy termék EU raktáras-e:

A képre kattintva galéria nyílik.

A GearBesten nagyon sok EU raktár van, amiket kódjelzésekkel különböztetnek meg. Az alábbi táblázat segítségével tudjátok őket azonosítani:

EU raktár neve/helye Legrégebbi jelölés Régi jelölés Új jelölés
UK Warehouse (Returns) GW-2 CN-001
Turkey warehouse CN-002
Italy Warehouse CN-003
UK Warehouse CN-004
Spain Alicante 03 Warehouse GW-14 CN-005
Spain Alicante 01 Warehouse GW-12 CN-006
Spain Warehouse GW-11 CN-007 Fast-07
Poland Warehouse GW-4 CN-008 Fast-08
Germany Warehouse-01 GW-21 CN-009
Ebay Italy Warehouse GW-8 CN-010
Portugal warehouse CN-011
Germany warehouse -2 CN-012
Ebay Spain Warehouse GW-7 CN-013
Ebay UK Warehouse GW-15 CN-014
Birmingham Warehouse-02 GW-18 CN-015
Czech Warehouse 01 GW-19 CN-016
UK Warehouse-01 GW-20 CN-017
Ebay UK – 2 CN-019
Italy Warehouse 2 CN-020
Spain Alicante Warehouse GW-13 CN-021
Czech Republic Warehouse GW-5 CN-023 Fast-23
UK Warehouse-02 GW-17 CN-024
Birmingham Warehouse-03 GW-22 CN-025
Ebay Poland Warehouse GW-10 CN-026
UK Warehouse GW-3 CN-027 Fast-27
Ebay France Warehouse GW-9 CN-028
Spain Warehouse – 02 GW-16 CN-029 Fast-29
France Warehouse GW-6 CN-030 Fast-30
Ebay Germany CN-031
Kínai raktár CN-099

 

 

Mit fognak meg a vámon?

A Magyar Postával érkező csomagok vámolása ránézésre, szúrópróbaszerűen történik, így előfordulhat, hogy egy-egy áfaköteles csomag átcsúszik az ellenőrzésen. DHL esetében például ez már nincs így, náluk minden áfa-/vámköteles csomagot garantáltan megvámolnak. A vámkezelés díja előbbi esetben 3.500 Ft, DHL-nél 6.000 forint környéke, cserébe a DHL 1 (max. 2) munkanap alatt elvégzi a feladatot, szemben a posta akár több hetes idejével.

A csomagok a kínaiak jófejsége okán rendszerint “gift” felirattal érkeznek, ami angolul ajándékot jelent. Az ajándékként való feltüntetés azért (volt) jó, mert régebben, amikor nem volt ilyen szigorú az ellenőrzés, mint most, sokkal könnyebben ,,átcsúsztak” a vámon, és nem kellett adózni utánuk. Manapság már semmi ilyen trükk nem működik, kb. bármit megfoghatnak a vámon. A telefon és táblagép kategória gyakorlatilag kivétel nélkül áfáztatásra kerül.

Az azonban kezelhető ökölszabályként, hogy a vámosok bizonyos értelemben a méretre mennek rá. Rendelhetsz 50.000 forintos okosórát, olyan kis csomagolásban érkezik, mint egy 1000 forintos karóra, ha dobozban van. Melyik NAV alkalmazott lesz az, amelyik kibontja, márka- és típusjelzést keres rajta, kiguglizza 5 helyen, átlagolja az árakat, és ellenőrzi, hogy egyezik-e a csomagon feltüntetett árral? Senki ne gondolja, hogy ezt megteszik. Úgy át fog jönni a vámon, mint a szél. Kivételek természetesen mindig vannak, azon sem kell nagyon meglepődni, ha véletlenül megfognak egy ilyen csomagot, de ez igen kevéssé jellemző.

Jó példa a mit-nem-szoktak-megvámolni kérdésre a kevésbé szokványos árucikkek. Gondolok itt például egy nyomtatott áramkörre, ami tele van fura alkatrészekkel. Lehet, hogy az a legújabb gigamega 64 magos Raspberry Pi utánzat 150 dollárért, és egy valag áfát kellene rá fizetni, de az is lehet, hogy csak egy 5 dolláros fejlesztői WiFi-modul. Ki tudná megmondani? Jobban mondva melyik NAV alkalmazottnak van erre kapacitása?

Azt viszont érdemes észben tartani, hogy a hatályos törvények szerint ha valaki áfa- vagy vámköteles terméket rendel, és a NAV-osok mégsem fogják meg a csomagot, akkor a címzett köteles ezt maga bejelenteni az illetékes adóügyi hivatalnál.

 

Mi történik, ha megfogták a csomagom? Hogyan történik a vámolás?

Először is egy fontos dolog:

Előfordul, hogy a csomag értéke vámhatár alatt van, tehát sem áfát sem vámot nem kell rá fizetni, mégis a nyomkövetésben látod, hogy megfogták a vámosok. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kell is rá bármit fizetned, csak ellenőrzik a csomag tartalmát. Ha kiderül, hogy nem áfa-/vámköteles, nem kell rá semmit fizetned. Ha megfogták egy ilyen csomagodat, a szokásos módon járj el (lásd lejjebb), töltsd ki a nyilatkozatot és a többi szükséges dokumentummal együtt küldd el nekik. Ezek alapján látni fogják, hogy nem vámköteles, és tovább fogják engedni.

Hivatalosan a vámügyintézés működése a következő: a csomagok beérkeztekor átvilágítják őket, és ha úgy ítélik meg, akkor megvizsgálják a cuccot, hogy valóban vámköteles küldemény-e. Ahogy említettük, papíron 22 euró (gyakorlatilag 37 euró) felett  27% áfa megfizetésére vagyunk kötelezve, 150 euró felett pedig vám is terhelheti a küldeményt, ha a NAV úgy ítéli meg.

Ha fizetnünk kell, a posta legtöbbször küld egy SMS-t is, ahol leírják, hogy az ilyen-olyan számú csomagunk vámkezeléséhez nézzük meg a posta oldalán a teendőket. Ebből tudhatjuk, hogy a csomagot bizony elkapták. Ezután addig nincs teendőnk, amíg nem érkezik meg tőlük az ajánlott levél, amiben részletes tájékoztatást adnak mindenről. Ez általában 4-5 nap az SMS-től számítva. Van benne egy kitöltendő papír, amit lefotózva vagy szkennelve vissza kell küldeni a Postai Vámcsoport e-mail címére ([email protected]) a rendelés mellékleteivel (lásd lejjebb) együtt. Erre 20 naptári napot adnak a nyomkövetésben szereplő vámhivatali regisztrációs dátumától. Ha eddig nem érkezik be a nyilatkozat, a csomagot visszaküldik a feladónak.

A folyamat meggyorsítható, ha előre elküldjük ezeket a dokumentumokat, mert a postai levélen lévő hivatkozási számot nem kötelező megadni, a követési szám elég a csomag beazonosításához. Tehát nem muszáj megvárnod a postai levelet, ha a nyomkövetésben látod, hogy vámkezelni fogják a csomagot, letöltheted a posta oldaláról a nyilatkozatot, és ezt kinyomtatva, kitöltve és visszaszkennelve elküldheted nekik előre a többi szükséges dokumentummal együtt, így gyorsabban megtörténhet a vámolás.

Részlet ebből a bizonyos levélből

Ezen a papíron nyilatkozunk a csomag tartalmáról és az egyes termékek értékéről. A felső két táblázat rendszerint már kitöltve érkezik, nekünk csak a termékeket kell beírni. Az árat devizanemben, magyarul dollárban, euróban vagy amiben fizettük kell megadni, a szállítási költséget alulra a neki szánt mezőbe írjuk. A csatolt dokumentumok részhez írjuk be a mellékleteket, amiket az e-mailhez csatolunk. A többi rész egyértelmű, ikszeljük be a postai vámkezelés négyzetet, a másik oldalon azt, hogy miért kérjük a vámkezelést, dátumozunk, aláírunk. Csatolmányaként kérni szoktak banki igazolástól elkezdve a Paypales visszaigazoló üzeneten át minden hülyeséget, de ez is csak papíron van így. Általában elfogadják, ha csak egy képernyőmentést küldünk a webshoptól jött visszaigazoló e-mailről – amiben leírják, hogy elküldték a terméket és látszik az ára – és egy Paypal-es fizetési bizonylatról.

Például egy ilyen képernyőmentéssel tudjuk bizonyítani a rendelt áru értékét

Ha kitöltöttük a levélben érkezett nyilatkozatot, fotózzuk le vagy szkenneljük be (mindkét oldalát), és az említett képernyőképekkel együtt küldjük el a [email protected] e-mail címre. Az e-mail tárgyába kizárólag a nyilatkozat hátoldalán lévő hivatkozási számot és postai azonosítószámot írjuk be.

A fizetendő díjakat az általunk beküldött fizetési visszaigazolásokból, screenshotokból számítják, és a csomag házhoz szállításakor kell kifizetni a postásnak/futárnak a vámkezelés díjával (3.500 Ft) együtt. Az e-mail elküldésétől számítva általában 3-4 munkanapon belül hozzák ki a csomagot. A sikeres vámkezelésről a nyomkövetési oldalon a “Küldés a kézbesítő postára” üzenet is tájékoztat.

Szeretnénk jelezni, hogy aki nagyon kamu értékű számlákat, meg mindenfélét küld be, azt egyszerű Google kereséses ármeghatározás alapján fogják megvámolni, tehát nem érdemes hülyeségeket küldeni a vámhivatalnak. Konkrét példa:

Rendelsz egy Xiaomi telefont 190 dollárért, amiről talán már ők is tudják, hogy nem 50 dolláros kategória, de “szarnibele” alapon még el is fogadnák az 50-60 dolláros átírt számláidat, meg mindent, de te nagyon sóher vagy, és csak 30 dollárról adsz számlákat. Nem kell őket hülyének nézni, mert nem azok. Évek óta ott dolgoznak, ne higgyük, hogy át lehet őket verni 30 dollárra behazudott kínai telefonokkal. Ennyire azért képben vannak a nagyságrendekkel. Naponta sokezer termék megy át a kezeik között, szerintem elég konkrét képük van arról, hogy egy telefon ára milyen nagyságrendben oké, és milyenben tonnás hazugság.

 

Mi a helyzet a futárszolgálatokkal?

A futárszolgálatok a feladóktól egy ún. commercial invoice (ejtsd: kommersöl invojsz) nevű papírt is kérnek, amire sima posta esetében nincs szükség. Ez a papír egy tételes terméklista és értékbizonylat a csomag tartalmáról. Mivel a kínaiak semmit sem töltenek ki normálisan, általában ezt sem szokták (vannak kivételek!). Ez viszont már jóval közelebb szokott állni a valósághoz.

Így néz ki egy valódi commercial invoice (részlet)

Konkrét példa:

Megrendeled az előző példában szereplő 190 dollár értékű Xiaomi telefont, egy 13 dolláros Blitzwolf gyorstöltőt, 5 dollárért egy tokot, 8 dollárért két nagyáramú kábelt, meg 30 dolcsiért egy vezetéknélküli töltőt. Ha nem a valós összegeket írják rá (vannak webshopok, akik rendesen kitöltik), a commercial invoice így fog kinézni:

Item name Amount Total value (USD)
Smartphone 1pc 130
Charger 1pc 6
Cable 2pc 5
Protector 1pc 2
Wireless charger 1pc 12

 

Ez nyilván még mindig jobb, mintha a valós összegek után kellene fizetned, de azért már nem olyan vicces. A DHL-nél például úgy működik a vámkezelés, hogy amikor megérkezik Magyarországra a termék, beszkennelik a commercial invoice-ot, és kapsz egy e-mailt, amiben megkérnek, hogy szíveskedj nyilatkozni XYZ fuvarlevélszámú (így hívják náluk a követési számot) csomag tartalmáról és értékéről. A csatolmányban te is megkapod a szkennelt képet amúgy, szóval előre tudod ellenőrizni, hogy a kínaiak mit írtak rá.

ImportköltségekÍgy néz ki, ha csatolmányban kapod meg a DHL-től

Ezek után ugyanolyan igazolásokat kérnek, mint a Magyar Posta, általában egy Paypal tranzakciós e-mail is megteszi. Ha nincs rajta a csomagon az e-mail címed, akkor felhívnak telefonon, hogy add meg.