Hubsan H122D drón teszt – Bűntett a drónozás ellen

Hubsan H122D

A Hubsan H122D az első olyan „verseny drón” pakk, amit csak kibontunk a dobozból és már repülhetünk is. Nemcsak a gépet kapjuk meg, hanem egyben egy szemüveg-monitort és a távirányítót is, vagyis minden szükséges eszköz rendelkezésünkre áll ahhoz, hogy egy jót repüljünk. Az ár ráadásul egészen vállalhatóra sikeredett, 40.000 forintért már vihetjük is, European direct mail vám és áfamentes szállítással.

Árukeresőt fejlesztünk!Vásárlás előtt kattintsd meg az Itt megvásárolható gombot, így ingyenesen támogatod a fejlesztést. Részletek >>

 

Hubsan H122D drón kicsomagolása

Aki bele akar kezdeni a versenygépes reptetésbe, annak alsó hangon is el kell költenie vagy 100.000 forintot. Távirányító, gép, vevő, FPV szemüveg. töltő, akkumulátorok, szóval elég sok pénzt képes felemészteni a hobbi.

A másik probléma, hogy legtöbbször ezek a drónok BNF, PNP vagyis ARF csomagokban kaphatóak, vagyis nem teljes értékűek, valami mindig hiányzik a pakkokból. Ezt a problémát váltja ki a Hubsan egységcsomagja, így nem kell többé a különálló részekkel bajlódnunk.

 

Meglepett, mekkora a doboz, pedig tudtam, hogy a drón nincs 10 centi. Persze a sok alkatrésznek és kiegészítőnek el kell férnie valahol. Jár hozzá ugyanis egy plusz propeller szett, szerszámos kiegészítők, légcsavar rögzítő csavarok, táv, töltőkábel, napellenző, maga a Hubsan H122D és persze az FPV szemüveg, amelyen keresztül első nézetből vezethetjük a masinát.

 

Az FPV megjelenítő valójában egy monitor, amire rakhatunk egy sötétítő keretet, ebből lesz maga a doboz jellegű szemüveg, de a panelt kivéve monitorként is használhatjuk, tetszés szerint. A távirányító a már jól bevált H216A-tól érkezik, de ezt kapja a H501M is, azt leszámítva, hogy itt nem kell Bluetooth-on kapcsolódnunk hozzá. Ez egy picit azért furcsa, mert mindenféle értelmetlen piktogramok – mint például automatikus felszállás egy „verseny” drónnál – kaptak rajta helyet, ami így nem igazán nyer értelmet.

A H122D eléggé pici, valójában egy 120-130 mm-es motortól motorig mért vázméretű géppel egyenlő, de annál magasabb és vaskosabb, ráadásul a szokásosnál jóval nagyobb, 710 mAh-s Li-HV akkumulátort kapott, amit karbon váztest fog körbe. Kívül műanyag burkolat fedi a gépet, ami kifejezetten jól áll neki, mint ahogy a LED világítás is, ami a távról ki- és bekapcsolható. Kár hogy ezek fölösleges plusz súlyt jelentenek, a racereknél pedig pont az a lényeg, hogy ez az érték alacsony legyen.

 

Hubsan H122D drón tesztje

Az akkumulátor feltöltése és a távirányító elemekkel való telerakása után már mehetünk is repülni. Két lépcsőben próbáltam ki a masinát, először szabad szemmel – LOS-ban – reptettem meg, hogy kitapasztaljam, hogyan mozog. Ekkor vettem észre, hogy nincs rajta acro mód, vagyis nem lehet kikapcsolni a stabilizátorokat, hogy kötetlenül tudjunk repülni.

 

A versenygépek egyik jellemzője, hogy a szabad repüléshez legközelebbi állapotot próbálja reprodukálni, ezt sajnos a Hubsan H122D nem tudja. Ellenben nagyon kezes, viszonylag jól repül, és nem túl erős, amit ebben az értelemben véve pozitívumnak kellene tekinteni, hiszen ez alapvetően egy kezdőknek szánt összeállítás. Csakhogy az erőátvitel nem lineáris, néha rángásszerű, hol beszakad, hol felerősödik, ami kifejezetten idegesítő repülés közben.

Sajnos néhány specialitást is felfedezhetünk a beüzemelés alatt. Az egyik a propellerek felfogatása, amit felülről egy csavar szorít le, ami egy, a tengelyre préselt perselybe megy bele. Ez egyedi megoldás, amit nehéz lesz pótolni, ha esetlegesen elveszítjük. Ugyanez igaz a légcsavarokra is, ezeket is a Hubsantól kell majd megvásárolnunk. A másik az akkumulátor csatlakozó, mivel csak balansz port van rajta, így jó eséllyel nem tudjuk tölteni intelligens töltővel.

Alul helyezkedik el az elengedhetetlen csipogó, amivel visszajelzést kapunk a különböző állapotokról, az akkumulátor merüléséről és hasonlókról. Kár, hogy nem programoztak csatornát arra, hogy külön is lehessen sípoltatni, ami sokat segítene a fűben keresgélésben. Bal felül a műanyag bakon ülő FPV antennát láthatjuk, ami véleményem szerint eléggé sérülékeny. A belső elektronikai részeket viszont remekül védi a karbon keret, így hosszabb távon is minden ép marad.

A Hubsan H122D stabil gép, szinte nem is sodródik, de a távirányító nem partner abban, hogy kellemesen repülhessünk vele. Az ereje is egy kicsit kevés, valójában ennél sokkal izmosabb gépekhez vagyok szokva, és ez érződik is, különösen akkor, amikor kanyarodni akarunk. Itt nemcsak a lendületéből, de a magasságából is veszít, amit ugye a test döntésével nem is tudunk kompenzálni, mivel a vezérlő nem engedi ezt. A súlya viszont remek, 116 gramm akkumulátorral együtt, vagyis egyáltalán nem nehéz a „vas”.

FPV repüléshez be kell állítanunk a szemüveget, ami tulajdonképpen csak egy keret, aminek a hátulja lepattintható és kiemelhető, így monitorként, a távirányítóra fogatva is használható. Jár hozzá egy árnyékoló keret, de én nem erőltetném így a használatát, maradjunk annyiban, hogy szemcsiként sokkal hasznosabb. A dobozforma elég kényelmes, de iszonyatosan nagy és nehéz, amitől nem jó cipelni, ráadásul hosszabb távon nem is igazán kényelmes.

A monitor oldalán találhatunk egy micro SD kártya bemenetet, hiszen a megjelenítő DVR-ként is funkcionál, vagyis képes felvenni a repüléseinket. Bal oldalon a fotó/videó és a rögzítés elindításáért felelős gombokat láthatjuk, ezzel készíthetünk 720p felvételeket, illetve a kamera analóg kimenetét láthatjuk 5.8 Ghz-n. Ez elég fontos tulajdonsága, ugyanis aki normális drón felvételeket akar készíteni, annak mindenképpen kell egy külön analóg és egy digitális sáv, amin egyszerre rögzíthetjük a felvételt és alacsony késleltetés mellett repülhetünk.

Most, hogy már mindent tudunk, tekerjük fel a monitorra az antennát és irány FPV-zni. Sajnos olyan brutális a késleltetés az analóg kimeneten, hogy majdnem elhánytam magam, ilyen rossz képátvitelt még soha életemben nem láttam, gyorsan le is cseréltem a Fatshark szemüvegemre. Ezt tetézi, hogy nem tudjuk acro módba kapcsolni a gépet, csak stabilizáltba, ami lehet, hogy egy kezdőnek nem tűnik fel, de annak, aki repült már értelmes géppel, kínszenvedés lesz az irányítás.

A másik probléma a teljesen szabad repülés hiányával, hogy mindenféle rossz beidegződést fog „belenevelni” a kezdő pilótákba, amelyet később sokkal nehezebb lesz levetkőzni. Ez nálam már a kuka kategóriába helyezi a gépet, de az, hogy még az ereje sincs meg ahhoz, hogy az íven repüljünk vele, az botrányos. Folyamatosan a függőleges – yaw – tengely mentén kellett fordulnom, ami a szép repülés halála. Amilyen jól mozgott „line of site-ban”, olyan rossz használni FPV nézetben.

A propellercsere igazi kínszenvedés. 5 perc alatt sikerült egyet elhagynom, a motortengelyen ülő persellyel együtt, amire a pót légcsavart fel kellett volna tennem. Ezt terepen nem is tudjuk megoldani, hiszen tartalékpersely nem jár a géphez, ezért motor cserére! van szükség, egy nyamvadék légkavaró miatt.

Ezt nem fogjuk megtapasztalni a Hubsan H122D-vel.

Itt még nincs vége a problémák tárházának, említek még néhány eklatáns példát arra, miért rettenetesen rossz gép a Hubsan H122D. Az DVR néha lebont és felveszi a semmit, ami annyira nem meglepő, mert a hatótáv is csak 100 méter. A jelerősség pocsék, a gép antennája nem cserélhető, és a távirányító fotó/videó gombjai nem kapcsolják be az azonos nevű funkciókat, helyette ki kell nyitnunk a monitortartó dobozt, és kézzel aktiválnunk. Ugyanitt minden gomb ordenáré hangosan sípol, amit nem lehet sehogy sem lehalkítani.

 

Összegzés

Közmegegyezéses alapon nem adunk 0,5, illetve 1 csillagot azoknak a termékeknek, amelyek betöltik az alapfeladatukat. Ez a drón repül, megvan az egy csillag. Szabad szemmel is egész jó vele bohóckodni, máris kettőnél járunk, de többet tőlem biztosan nem kap. Szerencsére a többi Hubsan modell ennél sokkal jobb, azokat érdemes megvenni.

FPV-ben repülni borzalmas vele, nincs acro mód, a propeller felfogatást kínzásra is lehetne használni, a szemüvege nehéz, mint a sár, kicsi a hatótávja, zavaros a képátvitele, a motorok gyengék, tökéletesen alkalmatlan versenygépnek. Reméljük, azért a kukáig elrepül.

Vedd meg még olcsóbban! Keress kupont a Kupongyűjteményben!

 

ÁTTEKINTÉS
ár/érték arány