GPS-es autós kamerák tesztje – Viofo A119 és Mini 0903 (nano-Q) Plus

Viofo A119 és Mini 0903

Az autós kamerák hasznos kütyük, ha necces helyzetbe keveredünk, a felvételeket bizonyítékként használhatjuk, de jó móka visszanézni az útjainkat is. Ezúttal két GPS-szel felszerelt példányt próbáltunk ki, így a felvételek pontos helyét is megmondják. A Viofo A119 és Mini 0903, alias nano-Q Plus különböző árazásúak, de hasonló szolgáltatásokat kínálnak.

 

Viofo A119

A nem mindennapi formájú – elölről téglalap, oldalról háromszög alakú – eszköz mellé angol nyelvű használati útmutatót kapunk, így a használata nem okozhat gondot. Kiegészítőként egy jó hosszú és egy rövidebb, PC-re kötéshez használható mini USB kábelt, két USB portos, 3,1 amper kimenetű szivargyújtós töltőt, két sima és egy GPS egységet is magába foglaló rögzítőt, a kábel elvezetéséhez szükséges öntapadós füleket és egy leszedést segítő madzagot is kapunk, egyszóval jól el vagyunk látva.

 

A kamera háza műanyagból van, minőségére és az összeszerelésre egy rossz szavam sem lehet. Mérete elég nagy, kb. kétszer akkora, mint másik tesztalanyunk, a nanoQ-Plus. Dashcam kategóriában nagynak számító, 2 colos kijelzőt és öt darab nyomógombot találunk az előlapon, oldalt micro SD kártya csatlakozó – ami maximum 64 GB-os kártyát kezel -, mikrofon, hangszóró, mini USB és AV video kimenet foglal helyet. Utóbbi arra is használható, hogy a kocsink fedélzeti képernyőjére vagy rádiónk kijelzőjére vezessük ki a képet. A hátulján találjuk a GPS-es rögzítőhöz szükséges érintkezőket és magát a kamerát, ami függőleges síkban 90°-ban, vízszintesen három állásban (közép, jobb, bal) állítható. Van beépített aksi (értsd: kondenzátor) is, de ez a kisülésével csak annyi szuflával látja el a kütyüt, hogy legyen ideje elmenteni a fájlt és kikapcsolnia magát, ha leállítjuk a kocsit.

OmniVision OV4689 szenzor és Novatek NT96660 chipset van a motorháztető alatt, maximum 2560 X 1440 felbontással, 30 FPS sebességgel képes rögzíteni, de Full HD-ban 60 FPS is elérhető, valamint természetesen fotót is lehet vele készíteni. Egy 64 GB-os kártyára közel 10 órányi felvétel fér el, ha maximális felbontáson rögzítünk. A lencse látószöge 160°, és elérhető hozzá CPL (cirkuláris polárszűrő) is, amivel eltüntethetjük a szélvédőn lévő tükröződéseket a felvételekről.

Nappal kifejezetten jó felvételeket csinál, a táblák, rendszámok jól olvashatók, nincs elmosódás, jó a fénymérés és az expozíció belövése is. A nagy látószög hátránya, a halszem effektus viszont előjön a kép szélein, persze ez nem akkora gond egy autós kamera esetében. Éjjel is egész jó a minőség, ilyenkor az elsuhanó autók rendszámai már nem annyira látszanak, de ha mellettünk, előttünk megy valaki, még simán jók vagyunk. A környezet, nagyobb táblák ilyenkor is szépen látszanak, bizonyítéknak tökéletesek a felvételek. Álló helyzetben kifejezetten szép a kép, a nagy sebességet nem hálálja csak meg, de ez érthető.

Az igazi pláne a GPS egység, segítségével a videóra nyomhatjuk a GPS koordinátáinkat utunk során. Gyorsan talál helyet, és stabilan tartja a jelet, ráadásul a kocsi sebességét is meg tudja mondani, így ez is felkerülhet a videóra.

Funkcióit tekintve elég bő a kínálat: van végtelenített felvétel – aminek a lényege, hogy felülírja a korábbi felvételeket, ha betelik a kártya-, levédhetőek a felvételek, így nem engedi őket felülírni a kamera,  a beépített gyorsulásmérő segítségével érzékeli, ha ütközünk, ilyenkor automatikusan elindít egy felvételt, amit magától le is véd, így a bizonyíték biztosan megmarad. Kikapcsolható a mikrofon, van time-lapse – így fotókból rakja össze az utunkat, ezzel tárhelyet spórolva nekünk-, és mozgásérzékelés, aminek a lényege, hogy csak akkor rögzít, ha mozgást lát a látómezőben. Ez elvileg éjjel is praktikus a tolvajok ellen, viszont ehhez úgy kell bekötni, hogy mindig kapjon áramot, mivel álló motornál a szivargyújtó jó esetben nem működik. A videók a kamerán is visszanézhetők, és a hangszórónak hála a hangot is halljuk.

Van két érdekes extra is, ezek az ütközésre és a sávelhagyásra való figyelmeztetés. Tapasztalatim szerint a második nem nagyon működik (legalábbis itthon, ahol olyan ritka a rendes felfestés az út szélén, mint a fehér holló), az első viszont igen, ha szerinte túl közel kerülünk az előttünk haladó autóhoz, sípolással jelzi. ráadásul Elég érzékeny, sok volt a vaklárma, ezért én rövid távon ki is kapcsoltam.

Beállíthatjuk az expozíciót és van HDR is, amit itt WDR-nek hívnak. A gyorsulásérzékelő érzékenysége, valamint a dátum, idő, GPS pozíció, rendszám ráégetése a videóra is csak rajtunk múlik, és akár egyedi szöveget is nyomhatunk a videóra.

Egy nagyon sokrétű, jól használható kamera a Viofo A119, sok szolgáltatással, remek képminőséggel és jól működő GPS-szel. Ráadásul most a szokásos 26.000 forint körüli ár helyett 22.500-ért vásárolható meg, így különösen jó vétel. Elérhető még a GPS nélküli változata nettó 24.000 forintért, és a felturbózott, újabb kiadás 32.000 forintos áron.

Most pont akciós is, a szokásos nettó 26.000 forint helyett 22.000-ért elvihető, így egy kifejezetten jó választás, tekintve, hogy mennyi mindent kapunk cserébe.
Most pont akciós is, a szokásos nettó 26.000 forint helyett 22.000-ért elvihető, így egy kifejezetten jó választás, tekintve, hogy mennyi mindent kapunk cserébe.
Most pont akciós is, a szokásos nettó 26.000 forint helyett 22.000-ért elvihető, így egy kifejezetten jó választás, tekintve, hogy mennyi mindent kapunk cserébe.

 

Mini 0903, alias nano-Q Plus

Második versenyzőnk ugyan fele akkora, mint a Viofo, de hasonló súlycsoportban indul szolgáltatásait tekintve. Kialakítását tekintve leginkább egy kapszulára hasonlít, valahogy aranyos a megjelenése, mint valami kis robot. A ház szintén műanyag, ennek is jó a minősége, és az összeszerelés sem rossz, egyedül a kapszula két felének összeillesztése nem teljesen pontos. A másfél colos kijelző körül hat darab nyomógombot találunk, körben pedig a micro USB-n kívül AV és mini HDMI videó kimenet, mikrofon, hangszóró és micro SD kártya foglalat foglal helyet, utóbbi szintén 64 GB-ig kezeli a kártyákat. Az AV kimenet szintén használható a kép kivezetésére a kocsiban.

 

Kiegészítőként szivargyújtós végű, jó hosszú micro USB kábelt, egy rövidebb USB kábelt gépre kötéshez, angol használati útmutatót, a kábel elvezetéséhez hasznos öntapadós rögzítőket, a leszedéshez hasznos madzagot és a GPS-es rögzítőegységet kapjuk.

A gyártó plusz extrákat is árul a kamerához, ilyen pl. a Viofonál is említett CPL, a HDMI és AV kábel (ezeket ugyanis nem kapunk az alapcsomagban), külső GPS antenna vagy a “parkolóőr” kit, amivel be tudjuk úgy kötni a kamerát, hogy a leparkolt kocsiban is működjön.

 

A kép leképzését egy 4 MP-es OmniVision 4689 szenzor, feldolgozását pedig Novatek 96655 chipset végzi. A lencse F/1.7 fényerővel rendelkezik és 135°-os a látószöge, tehát valamivel kisebb teret lát be, mint a Viofo, de ez is bőven elég.

Megnyugtató, hogy nincs 21 MP-es rommá interpolált fotó opció, hanem maradtak a szenzor fizikai adottságainál, 3 MP-ben lőhetünk állóképeket, ami bőven elég a rendszám felismeréséhez. Videózni maximum 2304×1296 vagy 2560×1080 felbontásban 30 FPS-sel lehet, de van Full HD 45 FPS-sel vagy HD (720p) 60 FPS-sel is. Három perc felvétel maximális felbontáson kb. 400 MB, így egy 64 GB-os kártyára kb. 8 órányi felvétel fér el. Az elkészült anyagok a kamerán is visszanézhetők hanggal együtt.

A képminőség sem nappal, sem éjszaka nem éri el a Viofo szintjét, de nincs vele baj. Nappal a legtöbb dolog jól kivehető, a rendszámokat is beleértve, egyedül a nagyon gyors mozgásokat nem tudja élesen lekövetni. Éjjel zajosabb a Viofonál, a rendszámok csak akkor látszanak szépen, ha közel megyünk az előttünk/mellettünk haladóhoz, vagy állunk a pirosnál, de a lényeg így is simán kivehető, tehát funkcióját bőven jól ellátja.

Itt is kapunk kondenzátor aksit, ami 5-8 másodpercig tudja még életben tartani a kamerát, ez kb. a biztonságos leálláshoz elég. A beállításokban szinte bármit testreszabhatunk: kikapcsolható a mikrofon, állítható a fénymérés, expo kompenzáció, fehéregyensúly, GPS, idő, rendszám, sebesség és dátum ráégetés stb. Van loop recording, mozgásérzékelés, gyorsulásmérő – ami érzékeli, ha ütközünk, és automatikusan felvételt indít -, HDR, sávelhagyás figyelmeztető, követési távolság figyelmeztető és parkolóőr mód is.

 

A sávelhagyás és követési távolság figyelmeztető csak egyszerre kapcsolható ki és be, munkájukat segíthetjük kalibrációval, amikor is megmondjuk, hogy hol vannak az érdemi látómező határai. Nekem még így is nagyon érzékeny volt, ha elment valaki mellettem, úgy szirénázott, hogy majd kiestem a kocsiból. Még durvább hangja van, mint a Viofonál, így ezt is gyorsan kikapcsoltam. A parkolóőr mód érdekes jószág, működéséhez szükség lesz a külön megvásárolható hardveres csomagra is. Ha leparkoltuk a kocsit, folyamatosan alacsony képkockasebességgel rögzít, hogy ne foglaljon sok helyet, amennyiben viszont mozgást érzékel, élesbe kapcsol, és rendes beállításokon kezdi rögzíteni az eseményeket.

A GPS vevő szintén ötösre vizsgázott, gyorsan megtalált mindig, pontosan követett, a sebességet is hamar felmérte, és nem vesztett jelet soha. A logolás működhet úgy, hogy konkrétan ráégeti a koordinátákat a felvételre, de lehet csak log fájlt is készíteni. Ilyenkor külön txt-ben tárolja az infókat (ez a txt a ráégetős módban is elkészül). Hogy miért is jó ez nekünk? Mert a kapott programokkal visszanézhetjük az útjainkat!

Baromi jó ez a funkció, betöltöd a videót, és a felvétel mellett mutatja térképen az útvonaladat, a sebességedet és még a gyorsulásmérő mért értékeit is. Hihetetlen jó móka így nézegetni magunkat, kicsit olyan, mint a Forma 1-ben sokszor látható képek, persze közúti értékekkel. A szoftvereket úgy kapjuk meg, ha leformázzuk a memóriakártyánkat a kamerával.

A Mini 0903 igazi best buy darab, hoz minden funkciót, amit a jóval drágább Viofo is, sőt számos dologban még többet is nyújt nála (több kiegészítő kapható hozzá, parkolóőr funkció, visszanéző szoftver stb.). Az egyetlen dolog, amiben elmarad tőle, az a felvételek minősége, de még bőven használható, amit nyújt. Tehát ha valakinek nincs szüksége nagy kijelzőre és minél jobb felvételi minőségre, nagyon jól jár a “CAR18OFF” kóddal nettó 18.000 forintért megszerezhető aprósággal. Egy normális GPS-es kamera mondhatni ajándék ennyiért. Aki szeretné, plusz 8 dollárért a nettó árat bruttósíthatja az EU Express szállítással, így biztosan nem fogják meg a vámon, de erre amúgy sem olyan nagy az esély.

nagyon jól jár a “CAR18OFF” kóddal nettó 18.000 forintért megszerezhető aprósággal. Egy normális GPS-es kamera mondhatni ajándék ennyiért. Aki szeretné, plusz 8 dollárért a nettó árat bruttósíthatja az EU Express szállítással, így biztosan nem fogják meg a vámon, de erre amúgy sem olyan nagy az esély.

 

ÁTTEKINTÉS
Viofo A119
Mini 0903 (nano-Q) Plus