Feiyue FY03 távirányítós autó teszt – Kategória-győztes homokfutó

FEIYUE FY03

A Feiyue FY03 1/12 arányú modellje kifejezetten jól sikerült, ezért nagyon vártam a megérkezését. A nagy hasmagasság kivételes terepmászó képességet tesz lehetővé, az óriási kormányszög miatt istenien lehet vele farolgatni, emellett az üzemidő is több mint 15 perc. Ha még az ára is jó lenne, akkor egy igazi kategória-győztest üdvözölhetnénk itt a blogon. Szerencsére ez is stimmel, mivel éppen akciósan hirdetik, nettó 22.800 forintért.

Kicsomagolás

A doboz hatalmas, eleinte nem tudtam hova tenni, gondoltam, hogy Matrjoska baba módjára egymásba rakott tartókat fogok belül találni. Ehhez képest a beltartalom sem kisebb, ugyanis az 1/12 arányú távirányítós autó több mint 40 centiméteres, alatta helyezkedik el az igen részletes leírás, néhány szerszám, pótalkatrészek, illetve tőle jobbra található a papírcsomagolásba bújtatott távirányító.

Gyorsan kikaptam a szerkezetet, és egyből feltűnt, hogy a műanyagon található fólia milyen gyenge minőségű, leginkább úgy néz ki, mintha egerek rágták volna meg. Ez elsődlegesen esztétikai hiba, nem pedig szerkezeti, de innentől kezdve előítélettel forgattam körbe a Feyiue FY03-at, amit Desert Eagle 3 kódnévre kereszteltek el, bár a csomagolásról nem derült ki, melyik modell az egyes és a kettes.

A külső dizájn elég szépre sikerült, dögös a fekete-piros festék, illetve az elmaradhatatlan –ám indokolatlanul nagyfejű – vezető sem hiányozhat a fülkéből. Megnyomogattam a futóművet, és szépen kirugózta a mozdulataimat, nem ropogott, nem nyikorgott, a rugóstagok pedig akadásmentesen süllyedtek és emelkedtek. Egyáltalán nem tűnik gagyinak, az alacsony ár ellenére sem.

A kézkönyv szokás szerint szuper részletes, mindenféle alkatrész cikkszámát, illetve egy robbantott ábrát is találhatunk benne, ami később még jól fog jönni, ha szerelnünk kell valamit. Amit viszont hiányoltam, hogy nincs az alján bekapcsoló gomb, így az akkumulátor behelyezése és a távirányító bekapcsolása után egyből életre kell a Feiyue FY03.

Távirányító

A kategóriájának átlagánál jobb terelgető berendezést kapunk a csomagban. Jellemzően ezek a készülékek viszonylag egyszerű elven működnek, van rajtuk egy bekapcsoló gomb, két potméter a szervo finomhangolásához, egy sebességállító és egy ravasz, amellyel a gázt szabályozhatjuk.

Ez ebben az esetben sincs másként, a fenti funkciókat itt is megtalálhatjuk, amelyek 4 db AA méretű elem behelyezése után kelnek életre. Ami viszont nagyon tetszett, hogy az autó oldalirányításáért felelős stilizált kereket áttolhatjuk egyik oldalról a másikra, így a jobb és balkezes vezetők is könnyedén használhatják. Az általános anyagminőség is mintha jobb lenne, mint a konkurenciánál, és a kinézetre is ráfoghatjuk, hogy mérsékelten dögös.

A távirányítóval kellemesen terelgethető a Feiyue FY03, aminek az egyik trükkje, hogy a kormányszög nagyobb a megszokottnál, így azonos szögelfordulás mellett jobban ki tudja fordítani a kerekét az off-road autó. Ez azért nagyon fontos, mert így sokkal jobbakat lehet farolni, és ebben a távirányító is remek partner.

A hatótávot én nem tartom különösebben fontos paraméternek egy távirányítós autó esetében, gyakorlatilag addig érdemes menni, ameddig jól látjuk az akciót, ez nagyjából 100 méter, ennyit pedig tud is. Persze sosem fogunk ilyen messzire elautózni vele, hiszen az igazi élvezet az, amikor a közelünkben fröcsög a sár vagy a föld.

Tesztüzem

Jellemzően a távirányítós autó tesztek úgy szoktak kezdődni, hogy: „akkor nézzük mit bír a gép”, majd ezt követi egy iszonyatos veretés mindenféle terepen keresztül. Erről az élvezetről én sem akartam lemondani, viszont már óvatosabb duhaj voltam, ezért utána olvastam ennek a méretosztálynak, illetve a belépőkategóriás 1/12 arányú modelleknek.

Sok helyen írták problémaként a konkurens WLToys 12428 hátsó futóművének felső bekötési pontját, azt az elemet, amin a rugóstag is található. Ez egy műanyagmenetes csavar, ami ütés hatására ki tud ugrani a helyéről, és így megrogy a futómű. Mivel a tesztelt modellel a WLtoys rokon, ezért kicsit aggódtam is a probléma miatt. Szerencsére a Feiyue a tesztek alatt végig mentes volt ettől a hibától, a tartóelemek megfelelően tették a dolgukat.

A nagy kormányszögről már írtam, de még egyszer ki kell emelnem ezt a tulajdonságot, mert annyira fontosnak érzem. Önmagában már a terelgetés is jobban esik, nem érezzük döglött hintalónak az irányítást, ráadásul jelentősen növeli a drift képességeket is.

Érdekes, hogy a 390-es szénkefés motor általában a kisebb méretosztályok sajátossága – gondoljunk itt a Wltoys A959-es 1/18 méretarányú modelljére – vagyis azt hittem, hogy gyenge lesz ehhez a nagyméretű modellhez, de ezt a próbák során egyáltalán nem éreztem. A motorpozíció ráadásul tologatható, tehát tudunk variálni a tömegközépponttal. Valószínűleg azért nem érezzük az erő hiányát, mert könnyű megindítani a gép farát, és ez mindig önfeledt mókához vezet.

A kisebb motor persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy autónk lassú lenne, néha alig tudtam elugrani előle, mikor elszámoltam a köztünk lévő távolságot. Ez nagyjából 40 kilométert jelent óránként, amit a valóságban egyáltalán nem fogunk lassúnak érezni.

A futómű elég puha, de ez minden terepre tervezett gép sajátossága, ugyanis valahogy ki kell rugózni a göröngyöket. Emiatt viszont könnyű felborítani a Feyiue FY03-at, ilyenkor jellemzően végigbucskázik a tetőt védő „bukókereten” és a fényszórókon. Ez utóbbiak stilizált műanyag rácsa kipattintható, és a nagyobb borulásoktól ki is fog, szóval ezt vagy érdemes permanensen beragasztani, vagy már alapból levenni. Mivel a lámpák nem tartalmaznak igazi világítótesteket, ezért nem számít, hogy a keretet levesszük vagy fent hagyjuk.

Sajnos terepszögeket nem találtam a leírásban, viszont elég jól felmászik mindenhol. Azért, hogy ezt be is tudjam bizonyítani, mindenféle felületen mentem vele, egyre nehezedő sorrendben. Kezdtem egy jó kis drifttel, ezt egyébként úgy érdemes csinálni, hogy valamilyen kevéssé rücskös felületen – például sima betonon – próbálkozunk, ha van rajta egy kis homok, az külön jó. Szerencsére a mutatvány nemcsak előre, hanem hátramenetben is meg tudjuk ismételni, így variálva a lehetőségeket.

Itt szépen meg lehet indítani az FY03 hátulját, illetve gázelvétellel majd gázadással egészen szép íveket lehet húzni. Lehet próbálkozni földúton vagy murván is, de utána számoljunk azzal, hogy egy kompresszoros takarítással kell kitisztítanunk a belső részeket. Fűben – ami nem magasabb mint a karosszéria – elég jól elboldogul, bár azért itt érdemes venni egy kis lendületet. 25-30 fokos dombokon simán felmegy, illetve a lejtőn oldalra fordulva bukfencezni is tudunk, ami inkább vicces, mint hasznos időtöltés.

Volt alkalmam tűlevelek között is kipróbálni, szépen fröcskölte széjjel a laza aljzatot, illetve ha már kiálltak a fa gyökerei, megpróbáltam elakasztani. Itt jön ki a négykerék hajtás nagy előnye, gyakorlatilag bármilyen pozícióból kiküzdi magát, ha egy kerékkel meg tud kapaszkodni. Egyetlen esetet találtam, amikor elakadt, ha olyan magas a fű, hogy az alsó műanyaglemez felfekszik, és már a kerekek nem érnek le a földre, ilyenkor már nincs megfelelő tapadás a továbbhaladáshoz.

Megpróbáltam a járműnél magasabb gazban is csapatni, de ezt senkinek nem javaslom. Ennek ellenére túlélte a Feyiue FY03, de egyrészt nagyon erőlködnie kell, másrészt pedig a fölösleges gyilkolással leégethetjük a motort – ami egyébként meglepően olcsó, durván 2500 forint -, és lehet leszedni az egész felépítményt. A vicc az, hogy még ez a túlzott igénybevétel sem volt képes letérdelésre késztetni a technikát, pedig vártam, hogy mikor adja meg magát.

Ami az üzemidőt illeti, a kisebb motor miatt olyan 15 perc körül alakul, de volt mikor az enyhébb igénybevétel miatt 20 perc fölött tudtam vele autózni, ami szerintem extrém magasnak számít. Az 1500 mAh kapacitású, 2 cellás lítium-ion akkumulátort Deans csatlakozóval – ez az a csatlakozó, ahol a pozitív és a negatív láb egymáshoz képest 90 fokkal került elforgatásra – szerelték, ami egy elég gyakori megoldás. A gyári töltő sajnos elég lassan tölti fel, durván három óra alatt, de úgyis mindenki vesz majd 2-3 akkumulátort, hogy tovább tartson a játék.

Ebben az a nagyon előnyös, hogy elég sok Lipo akkumulátort is ilyen kontaktussal szerelnek, vagyis cserélhetjük nagyobb kapacitásúra, így növelve az üzemidőt. Erre olvastam néhány példát, állítólag 2200 milliamperórás példányokat még bele lehet tenni, ez akár 10 perces növekményt is eredményezhet. Bár az olcsó rc autókra nem jellemző, hogy rendkívül magas C értékű akkumulátorokkal szerelnék őket, de ha van például drónunk, akkor annak az áramforrásait is használhatjuk, ezzel valószínűleg a Feiyu FY03 is erősebbnek fog érződni.

Akik hosszabb távon gondolkodnak, azoknak jó hír, hogy kapható mindenféle tuning alkatrész a Sivatagi Sas 3-hoz, ami ellentétben a nevével nem ápol közelebbi rokonságot a Blöff című film karaktereivel. A Wltoys 12428-cal viszont igen, az alkatrészek nagyjából 70%-ban csereszabatosak, de azért mindig ellenőrizzük le, hogy pontosan mit lehet az egyikből a másikba áttenni.

Ami viszont még jobb hír, hogy van hozzá egy rakat tuning alkatrész, teljes futóműkészlet, brushless motor és ESC, amivel jóval erősebbé tehetjük, új gumik, és így tovább. Nem egy példány található a neten, ami drasztikus átépítésen esett át, tehát ha kijátszottuk magunkat, akkor sem kell félretenni, hanem kellemes kis hobbi projektté alakítható.

Összegzés

A Feiyue FY03 a kategória titkos esélyese. Van nála szebb, erősebb és nagyobb tudású is, de ilyen élvezetes ennyi pénzért aligha. Nagyon kevés hibája van, a műanyagok kivitelezési minősége hagy nemi kívánnivalót maga után, és lehetne egy kicsit erősebb, de ezzel a rövid felsorolás gyakorlatilag véget is ért.

A pozitívumok listája ellenben nagyon hosszú. Kezes, rendkívül jól autózható, továbbfejleszthető modellt kapunk a Feiyue FY03 személyében, ami ráadásul nem is drága, ha pedig ráunnánk, egyszerűen átépítjük alatta a futóművet, kicserélhetjük a motort, vagy feldobhatunk rá egy új karosszériát, ráadásul az alkatrészeket rc viszonylatban fillérekért beszerezhetjük.

Ha hosszabb üzemidőre van szükségünk, berakhatunk egy megnövelt kapacitású akkumulátort, ráadásul egy tinédzser is könnyedén elvezeti. Az oldalon kérhető rá 10%-os kupon, így nettó 22.800 forintos áron (+szállítás) beszerezhető. Ennyiért kifejezetten olcsó, akár többet is adnék érte.

Kupon:

kepkivagas_1.JPG

ÁTTEKINTÉS
Ár/érték