Azdome D205 autós kamera teszt – Szemesnek áll a világ

Azdome D205

Az Azdome D205 autós kamera 3 országon keresztül jött velem, és kifejezetten jól teljesített. Szép tiszta 1440p képet ad még éjszaka is, ráadásul GPS modullal is megtámogatták, illetve képes a kártyán lévő felvételeket is zárolni, így egy kellemetlen szituációban – például balesetnél – is a segítségünkre lehet. Az árat még a lélektani 100 dolláros határ alá sikerült bepréselni, vagyis durván nettó 26.000 forintot kell érte fizetnünk, ami teljesen vállalható egy Full HD-nál nagyobb felbontással rendelkező kameráért.

Az Azdome D205 kicsomagolása

A kék doboz nem fog nagy meglepetéseket okozni azoknak, akik fekete öves autós kamerások, de valószínűleg azok sem döbbenek majd meg a beltartalom láttán, akiknek nincs túl sok tapasztalatuk az ilyen termékekkel: kamera, felfogató tappancs, GPS modul, leírás, USB kábel és egy 12V-os szivargyújtó töltő, ami szerencsére éppen elég hosszú, hogy körben is el tudjuk vezetni a madzagot. Az angolul „sucker mount”-nak nevezett vákuumos tartó brutálisan fog, nekem egyszer sem esett le, levenni viszont a kis fül segítségével meglehetősen egyszerű.

Nagyon tetszett az is, hogy a kamera teljesen körbe forgatható a tartójában, így azért lényegesen több szögben állíthatjuk be, mint egyébként. Ez azért is fontos, mert  a kamera megjelenését nem mondanám diszkrétnek, vannak ebben a műfajban sokkal filigránabb darabok is. Persze így sem drabál, a középső visszapillantó tükör pedig úgy is kitakarja, ha ügyesen helyezzük el, de akinek fontos, hogy rejtetten kamerázhasson, annak azért meg kell küzdenie az elhelyezéssel.

Az Azdome D205 autós kamera az eddig nálam járt készülékeknél jobb minőségű, és feltűnően nagy optikával rendelkezik, ami a kölni dóm kupolájaként tornyosul a fronton. Eleinte megpróbáltam az „objektív” részt eltekerni, mert az oldalán található erezet ezt sugallja, de persze fix, szóval senki ne várjon méregdrága optikai zoomot vagy hasonlókat. Cserébe viszonylag normális anyaghasználatot és kidolgozási minőséget kapunk, például nem akar elemeire foszlani a felfogató rész, ahogy az olcsóbb, 30-50 dolláros kamerák esetében, mint amilyen a G1W-CB is volt.

A készülék alján bújik meg az SD kártya port – amibe meglehetősen nehéz belerakni a kártyát -, ahová én egy Samsung Evo UHS-I U3 64 Gigabyte méretű tárolót helyeztem el, lévén kell a hely a hosszabb túrákhoz, és az sem árt, ha a sebesség is megvan az 1440p videók leírásához. Ha megfordítjuk a szerkezetet, három újabb port jelenik meg, jobbról balra a mini USB, mellette a mini HDMI és utolsónak, de nem utolsó sorban egy kis jack tűnik fel, ezen kapcsolódik a kamerához a GPS modul. A hátsó részen elhelyezkedő kijelzőn pedig hat piktogramot pillanthatunk meg, ami a vezérlőgombok funkcióiban való eligazodáshoz nyújt segítséget.

Tesztüzem

A jobb felső gomb hosszanti nyomásával kapcsolhatjuk ki és be az Azdome D205 kamerát. Ezek a multifunkciós gombok szokták jellemzően megtéveszteni a felhasználót azzal, hogy a nyomáshossz változtatására más funkció aktiválódik. Itt a rövidebbre fényképezhetünk, aminek a gyakorlati haszna szerintem lényegesen kisebb, mint egy akciókamera esetében, de azért egyáltalán nem haszontalan. Amennyiben nem akarunk órákig keresgélni a videóink között, készítsünk néhány pillanatképet.

Ami viszont vicces, hogy például a piros lámpánál ki tudjuk oldalra fordítani a konzolt, így például oldalról érkező járműveket is fényképezhetünk. Sajnos a minőség nem túl jó, a szenzor csak 4 Megapixel és ez igencsak meglátszik a képeken. Sem a színek, sem a részletesség nem megfelelő, a végeredmény összemosódó temperás hatást kelt, és csak akkor értékelhető, ha áll az autónk. Mozgás közben vagy éjszaka még rosszabb a helyzet, minden elmosódott csíkokká válik, ezért nagyon nem is erőltettem a dolgot.

A videó felbontás hét lépcsőben állítható, ami valójában csak 4, de az 1440 és az 1080p két variációban is állítható, az első esetben HDR-rel támogatva, a második esetben pedig a 25 FPS-t 50-re növelve, így összesen öt különböző lehetőséget adnak ki a számok. A hatodik pedig a 2304×1296 pixel, ami nem tudom mire jó, de ez is 16:9-es képarány, ahogy az összes többi is. Utolsóként pedig ott a 720p, szintén 50 FPS-sel. Én ebből leginkább a legnagyobbat használtam – ha már lúd, legyen kövér – illetve a Full HD nagyobb képszámból álló variánsa az, ami számomra még logikus választásnak tűnik. Az Ambarella A12 chip mindenesetre tényleg képes ennyi képpont lekezelésére, de a szenzor sajnos csak 4 Megapixel, szóval hagytak még kihasználatlan kakaót a hardverben.

Napfényben kifejezetten szép képet kapunk, az olcsóbb darabokat biztosan lenyomja az Azdome D205, amihez illik az elvileg 170 fokos látószög is. Ez utóbbi értéket azért nem kell nagyon komolyan venni, lévén a 180 fok lenne az egyenes, szóval 170-nél simán látnom kellene az oldalsó A oszlopokat, viszont így is nagyjából mindent lefed, amit a szélvédőn keresztül látni lehet.

Ráadásul a kamera fényérzékenysége is rendben van, így értékelhető éjszakai felvételeket is képes készíteni. Ez sajnos sokszor gyenge pontja az autós menetrögzítőknek, pedig Magyarországon október végétől nagyjából március közepéig 5 órától sötét van, és az emberek tipikusan ebben az időben mennek haza, tehát nem árt, ha ilyenkor is lát valamit a készülék. Egy alacsony, de magas képkocka/másodperc számú felbontást viszont hiányoltam, pedig nagyon megnéztem volna, ahogy egy autó 100 FPS-sel suhan át az orrom előtt, mondjuk 1/4 sebességre lassítva.

A jobb oldalon elhelyezkedő funkciógombok közül az alsó OK a felvétel elindításáért és leállításáért felel, de ezt más módokon – például a mozgásérzékelés bekapcsolásával – is kiválthatjuk. Amíg a kamera megy, addig a jobb oldali lapozó gombok nem működnek, ezek a menüben való navigációhoz szükségesek, amelyet a bal középső kapcsolóval aktiválhatunk. Mondanom sem kell, hogy a lehetőségeink eléggé eltérnek az akciókameráknál megszokottaktól, annak ellenére, hogy egyre inkább összemosódik az autós menetrögzítő és az előbb említett eszközök kategóriája.

Lépjünk be a menübe, és gyorsan pörgessük át a lehetőségeinket, amiből azért van néhány. A képernyő jobb oldalán láthatjuk, hogy éppen merre járunk, illetve a bal felső “mode” gombbal válthatunk a kamera és az általános beállítások között. Itt nagyjából a szokásos lehetőségeket fogjuk megtalálni, kezdve a nyelvtől nagyjából a háttér világításig, amit már mindenki unalomig ismer, de ha nem, a kézikönyv is részletekbe menőkig taglalja angolul és kínaiul is. Néhány érdekesebb dolgot kiemelnék, amit jó tudni, az egyik a “driverID settings”, amit “drivers plate”-nek is szoktak hívni, na ez a rendszám. Stílszerűen RKB-001-re állítottam, így nem kell az “easter egg”-eket keresnetek a videóban.

Eléggé megörültem, mikor megláttam az “over speed warning setting”, vagyis gyorshajtásra figyelmeztető funkciót, egyetlen baj van vele, hogy nem lehet bármilyen értékre állítani, hanem csak adott “lépcsőfokokat” kínál fel. Aki volt valaha katonai alkalmassági vizsgálaton, az tudja, hogy az intelligencia teszten nagyjából ilyen számsorokat kell folytatni, hogy: 2,4,6,X, ez utóbbit kell kitalálni. Ez itt is így van, hetventől felfele tízes lépésekben haladhatunk, egészen száznegyvenig, KIVÉVE a 130-at, ami ugyanis nincs, tehát amire a életszerű használatnál beállítanánk – 50 és 130 – az pont két nemlétező érték. Ettől még kipróbáltam, jó idegesítően sípol és villogtat egy piktogramot, csak így túl sok értelme Európában nincs a funkciónak.

Az automatikus kikapcsolás egy érdekes dolog, ugyanis lehet kombinálni azzal, hogy ha a kamera tápot kap vagy mozgást érzékel, elindítja a felvételt. Ehhez át kell lépnünk a menübe, és bekapcsolnunk a “moniton detection” funkciót. Innen viszont hiányoltam az érzékenységet, ugyanis néha bekapcsolt, néha pedig nem, és a szlovák hegyi utakat azért nem mondanám tükörsimának, igaz a magyarok sem azok. A gravitációs szenzornál érdekes módon viszont van érzékenység állítás, ami arra jó, hogy balesetnél zárolja a felvételeket, így nem felülírható és később visszanézhető az, hogy pontosan mi történt.

Ami viszont halálra idegesített, az az ADAS, vagyis “advanced driving assistant system”, ami a modern autók sávelhagyás és közelségérzékelő szenzorait imitálja, meglehetősen kevés sikerrel. Egyrészt eléggé idegesítően sípol, másrészt meg túlparázza a dolgokat. A MOM bevásárlóközpont csiga alakú rámpáján például halálra tudtam szívatni, folyamatosan sípolt, ami eleinte vicces volt, utána viszont már nem. Három perc után, mikor az összes autóra, ami a parkolóházban állt, beriasztott, már kifejezetten irritálónak éreztem, ezért gyorsan ki is kapcsoltam.

Érdekes még a parkolás funkció, ami elvileg akkor jó, ha valaki neked tolat, miközben a te autód áll. Ha a kamera szerint elég nagy a vibráció, akkor bekapcsol, rögzít 30 másodpercet, majd zárolja a felvételt, hasonlóan a gravitációs szenzor által kiváltott ütközés-rögzítéshez. Számomra kicsit érthetetlen, hogy ha a kamera előre néz, és hátulról nekem tolatnak, akkor a kamera minek kapcsol be? Szóval mennyire életszerűen használható ez a funkció? Vagy esetleg tegyünk minden irányba egy készüléket? A szobában egyébként tudtam reprodukálni azt a rezgésmennyiséget, amire már beindult az Azdome D205, szóval ez egy valós koccanásnál is működhet.

Érdekesség, hogy ellentétben a mostanában megszokott kondenzátoros megoldással, ebben akkumulátor található, ami nagyjából fél óra üzemidőt biztosít a készüléknek. Igazából ez arra elég, hogy amíg beszaladunk a boltba, meg visszaérünk az autóig, életben tartsa a kamerát. Állítólag a kondenzátoros megoldás jobb, mert a lítium-ion akkumulátorok kevésbé időtállóak, és a meleget sem különösebben szeretik. Nekem a tesztidőszak alatt semmilyen problémám nem származott ebből, de el tudom képzelni, hogy mondjuk 3 év alatt a nap áldásos tevékenységének köszönhetően bekrepál benne a telep, de azért ez eléggé extrém példa. A megoldás: vegyük ki az autóból amikor nem használjuk.

Volt még egy dolog, ami kifejezetten tetszett az Azdome D205 kamerában, ez pedig az LCD kijelzőn visszajelzett működési állapotok. Sok esetben bolhányi ikonokból kellene kitalálni, hogy akkor most pontosan mit is csinál készülékünk, milyen módban van, körkörös-e a felvétel, és így tovább. Szerencsére itt ezzel egyáltalán nem kell bajlódnunk, minden nagyon egyértelmű. Jobb felül a rögzítés állapotát látjuk, mellette a GPS vételt – aminek erősségét ráadásul színekkel is kiemelik -, mellette a töltést, kártyaállapotot, működési módot, illetve a felvételhez tartozó információkat követhetjük nyomon. Hihetetlenül egyszerű, mégis nagyon jól működő rendszer.

A ragasztós felülettel felhelyezhető GPS modul szintén remekül működött, gyorsan megtalálta a műholdakat, és mivel mindenféle információ képernyőre íratása mellett döntöttem, ezért az aktuális sebességet is nyomon tudtam követni. Viszont ha már a sebességet kiírja, vajon a földrajzi koordinátákat miért nem? Hiszen pont ebből számolja ki azt, hogy mennyivel haladunk.

Ami viszont tud macerás lenni, az a modul átpakolása. Teljesen életszerű eset miatt lettem figyelmes erre a problémára: egy hosszabb külföldi út előtt autót cseréltem, és a felragasztott GPS-t a másik gépjárműben felejtettem. Ezt ugyanis nem annyira egyszerű eltávolítani, mint a kamerát, mivel nem a tapadókorongos megoldást választott a gyártó. Konkrétan egy késsel kellett lefeszegetnem az üvegről a szenzort, aminek a ragacsos része ott is maradt a szélvédőn, szóval az a vád nem értheti a gyártót, hogy nem ragad oda a terméke. Jól válasszuk meg, hova tesszük, mert tényleg brutálisan nehéz utána eltávolítani.

Az Azdome D205 kamerához jár egy Windowsos szoftver is, amit az USB kábel bedugása után megjelenő meghajtóról telepíthetünk. A Car DV Player nevű szoftverrel visszanézhetjük videóinkat, illetve olyan az adatfolyamban eltárolt információkat is megtekinthetünk, mint az aktuális sebesség, a fizikai pozíciónk koordinátái, illetve hogy mit mutatott az iránytű. Van néhány fura menüpont – például not found megnevezések garmadája -, de így sem lesz probléma a használat. Eddig ezt a lehetőséget nem láttam más autós kameráknál, tehát emiatt is húzhatunk egy strigulát a pozitív oldalra.

Összegzés

Érdekes kérdés, hogy elsődlegesen mitől lesz jó egy menetrögzítő kamera. Szerintem attól, hogy mind nappal, mind éjszaka jó felvételeket készít az utazásunkról, ezt pedig az Azdome D205 tudja. Ehhez jönnek még a különböző funkciók, mint a sebesség kiírása, a parkolás védelem vagy a szokásos Full HD-nál nagyobb felbontás.

Amin viszont csiszolni kell, azok az extraként hirdetett lehetőségek, mint például a gyorshajtás riasztás vagy az ütközésre figyelmeztető rendszer, és azért készíthetne szebb fényképeket is. Ez viszont igazából nem várható el egy 100 dollár alatti kamerától, mikor az autónk extra listáján is sokkal többet fizetünk egy ilyen funkcióért. Az összkép ennek tudatában pedig kedvező, szerintem megéri az érte kért nettó 26.000 forintot.

ÁTTEKINTÉS
Ár/érték