Autós kütyük tesztje – Buta autóból okosat gyorsan, olcsón

Autós kütyük

Autós kütyük, androidos fejegység, fedélzeti kamera, tolatókamerás rendszámtartó, gyorstöltő, és miegymás. Egy autót a végtelenségig lehet tupírozni minőségi, de olcsó kínai kütyükkel. Ebben a tesztben azt mutatom be, hogyan lehet egy buta autóból olcsón okosabbat csinálni, mint egy új, mai jármű gyárilag.

Amíg az embernek nincs kocsija, nem kezd el azon gondolkodni, hogy autós kütyüket is lehetne rendelni Kínából. Amint megvettem a Volkswagen Sciroccomat, hirtelen minden elkezdett hiányozni belőle. Előbb egy telefontartó, de aztán lemerült navigáció közben a telefonom, akkor egy töltő is kell, de akkor már QC 3.0-s, hogy rövid út alatt is tudja gyorsan pumpálni a Xiaomi Mi Note 2-met. Na, de ekkora áramot csak egy minőségi, nagyáramú kábel visz át, és ha már úgyis ennyire el vagyok látva végtelen árammal telefonügyileg, akkor jöhetne egy okos fejegység is a buta gyári helyett. Nem a telefonomat kellene bámulnom navigálásért, tudnék Bluetooth-on kihangosítva telefonálni, tudnám onnan vezérelni a micro SD kártyán vagy akár a mobilon található zenéket, szóval egy csomó mindenre jó lenne. A legfőbb indokom mindenesetre az, hogy biztonságosabbá teheti a közlekedésem azáltal, hogy nem a teló apróbb kijelzőjét bámulom az útvonalért.

Lévén, hogy egy barátommal elkezdtünk utazgatni mindenfelé, kitaláltam, hogy nekem inverter is kell, hogy 220 V-ot tudjak varázsolni az autóban. Sőt, kell egy napellenző is, meg hát egy fedélzeti kamera, ami rögzíti az utat, és ha baleset érne valaha is, tudom bizonyítani, hogy nem én kaptam ügyintéző hibájából a jogsimat. Sőt, hát patent az autó, minek törném össze necces tolatásokkal (mániám a centizés), kell egy tolatókamerás rendszámtartó is! Szóval elkezdtem iszonyatosan bevásárolni.

Tesztüzem

Androidos fejegység

Az egész teszt legfontosabb eleme nyilvánvalóan a fejegység, ami egészen konkrétan egy Ownice C300 OL-8992T. Róla röviden azt kell tudni, hogy egy 8 colos, érintőkijelzős, 2 DIN-es méretű darab, amin 4.4-es Android van, hogy széleskörűen felhasználható legyen a gyári “okosakkal” szemben. A rendszer ugyan régi, de valójában hulla mindegy, mert egy autóban van, teljesen mindegy, mi fut rajta, ha normálisan fut.

A VW, Seat, és Skoda gyártmányú autókhoz készült fejegység 1 GB DDR3-as RAM-mal, és egy kifejezetten autós okosrádiókhoz készített, 4 magos, 1.2GHz-es processzorral van megáldva, ez a kombó pedig gondoskodik róla, hogy az alapvető funkciókat megfelelően lássa el.

A dizájn nagyon erősen hajaz a gyári VW rádiók megjelenésére, amivel nekem személy szerint nincs gondom, kifejezetten tetszik a kinézete. A beszerelést egy autóelektronikus ismerősöm végezte, ugyanis rengeteg új elemet kellett egyszerre beépíteni, amihez én nem értek, de a végén ő is meglepődve jelentette, hogy ez messze a legjobb, amivel ő eddigi pályafutása során találkozott, ugyanis ez valóban kommunikál az autóval. Ha van a kerekekben nyomásszenzor, azt is mutatja, de nem riad vissza a kormányszöghelyzettől (erre még visszatérünk), vagy éppen az üzemanyagvisszajelzőtől és kézifékállástól sem. A jeleket remek módon leveszi a CAN buszról, innentől kezdve pedig minden magától működik.

Az első, ami feltűnt, hogy nagyon kiégettek a fehér és világos színek, amin egy Play Áruházból 2 perc alatt letöltött appal rögtön segítettem is. A kép onnantől kezdve kifogástalan volt, hogy lejjebb vettem a fényerőt, mindössze túl erősek voltak a világos színek gyárilag. Van rajta 2 micro SD foglalat, az egyikben gyárilag egy 8 GB-os Samsung kártya van, rajta az alap térképekkel, amikre igazából nincs is szükség. Én telefonról osztottam mobilinternetet a fejegységnek, és letöltöttem Play Áruházból minden szükséges appot, amit használni szoktam. Ha valakinek nincs ennyi fölös mobilnete, akkor udvarban állva wifiről, vagy benzinkutakon ugyanígy szintén megteheti, hogy offline navi appokat tölt le.

Számtalan beállítás és funkció van, még a gombok háttérvilágításának színét is RGB skálán változtathatjuk a pinktől a gyári vörösig. Ezeket az opciókat csak pár szóban említeném meg, tekintve, hogy Bibliát lehetne írni róluk. A fejegység fogad DVD-t, több szabad USB csatlakozója van, ami bárhova kivezethető az autóban, összeköthető a fedélzeti kamerával, iPhone-nal, iPoddal, Androidos készülékekkel, képes képernyőtükrözésre, BT zenelejátszásra, felszíni TV adások vételére, OBD információk kiírására és kezelésére és ennek folyamán autódiagnosztikára, meg úgy egyébként mindenre, amire egy Androidos telefon (Facebook, Messenger, Skype, navi, PDF-ek olvasása, Youtube stb.).

A GPS azonnal jelet talál Budapest kis utcáin is, és bár a Google Maps időnként picit döcögős tud lenni, a Waze sokkal kellemesebb tempóban futott. Megosztott netkapcsolattal, vagy a hátuljába dugott 3G SIM kártyás adapterrel folyamatos internetelérés mellett a legtökéletesebb navigációs társ, amit el tudok képzelni magam mellé, abszolút hozza az elvárt szintet. Mikrofon van a fejegységben, külső mikrofon nélkül tudok vele kifogástalan hangminőséggel telefonálni, vagy éppen címet bediktálni neki. A fejegység nettó 72.000 forint, nekem nem fogták meg vámon.

Tolatókamerás rendszámtartó

Szerencsére a centizős mániám ellenére sincs gondom a tolatással/parkolással, de ha már autós teszt, meg autós kütyük, legyen teljes a repertoár. A cucc olya ötletes, hogy leesett az állam. Úgy kapsz tolatókamerát, hogy közben az autón nem kell átalakítani semmit. Nem kell szétfúrni, megmoddolni, mókolni, és a beszerelése sem kerül egy vagyonba, ugyanis csak egy rendszámtartó műanyagot kapsz, aminek a tetejében állítható fejű kamera van elhelyezve infra LED-ekkel, hogy éjjel is lásson. Most jön, hogy ,,HÖBÖBÖ, na de annyiba is kerül”. Hölgyeim, és Uraim az eszköz 22 dollár (!!!), azaz kb. 5700 forint, amivel még az ÁFA határát sem üti meg! A termék minőségi, stabil műanyagból készült, teljes mértékben vízálló és a rendszámtábla nagyon durván rögzítve van benne, esélye sincs kiesni.

A beszerelése teljesen világos volt a szerelőm számára, egy tápkábel, meg az AV csatlakozók, az Android-os fejegységem pedig éjjel-nappal gyönyörű képet mutat arról, hogy éppen mit lát az autóm fara (persze csak hátramenetben). Ami viszont a legtutibb ebben, az az, hogy a fejegység megkapja a kormányszögállást, és kirajzolja a kamera élőképére a tolatás ívét attól függően, hogy hogyan áll éppen a kormány. Ha forgatom, változik az ív, és szépen megmondja, hogy merre fogok hajtani. Túlbiztosítottnak érzem a tolatásom azóta. Az 5700 forintos árat nagyon durván megéri, best buy termék.

Fedélzeti kamera

A következő az autós kütyük közül a fedélzeti kamera, ami egyszeri befektetés, és leginkább semmi szükség nincsen rá, egészen addig, amíg valaki balesetet nem okoz. Egy jó minőségű felvétel bizonyító erejű, a videón látottakkal nehéz vitatkozni. Én szándékosan egy minőségibb darabot rendeltem majd’ 100 dollárért, amiben sajnos a GPS itthon nem talál jelet valamiért. Ez csak annyi hátrányt jelent, hogy nem látszik a felvételen, hogy épp mennyivel megyünk. Teszteltünk olcsóbbakat is ITT és ITT, azokkal nem volt ilyen gond.

Ezt leszámítva remekül működik, gyújtásra indul, magától leáll az autóval, és millió meg egy beállítást lehet neki adni. A hangja elég idegesítő volt, ezért teljesen elnémítottam, így észre sem veszem, hogy működik. Vettem bele egy Class10-es 32GB-os memóriakártyát, így 2304*1296 30FPS és magas minőség mellett ugyan csak pár órát tud rögzíteni rá, mielőtt elkezdené körbeírni magát, viszont itt a fehéregyensúlyt leszámítva olyan patent a kép, hogy teljesen meg vagyok döbbenve.

Rettentő tiszta, nagy felbontású, szép képet ad, minden részlet látszik rajta. Akinek inkább a hosszú felvételi idő a lényeg, annak alacsonyabb minőségű felvétel ajánlott (a részletek ugyanúgy meg fognak maradni), vagy a fejegységre való rákötés, mert ott közel korlátlan memória állhat rendelkezésre. Lehet nyöszörögni, hogy 25.000 forintért nem érte meg, de a képminőséget tekintve szerintem még úgy is bőven megérte, hogy a GPS nem talál jelet, mivel személy szerint ettől százszor rosszabb minőségre számítottam.

Telefontartó, gyorstöltő, nagyáramú kábel

Az elmaradhatatlan autós tartó egy kritikus pontja a tesztnek, ugyanis nagyon sokáig válogattam, hogy egy nagyon stabil, minőségi darabot találjak, ami biztosan a helyén marad, és nem foglal sok helyet, ugyanis a szélvédőm így is kellően kicsi egy átlag autóhoz képest. Imádkoztam, hogy ez a mindössze 1560 forintos Shunwei gyártmányú dolog jó legyen, és szerencsére a végletekig pozitívan csalódtam benne. Felcuppantottam a bal felső sarokba úgy, hogy vezetés közben a nagy része belelóg az A blokkba, így nem vesz el a látóteremből, ha viszont rá kell pillantanom, akkor is csak a szemem egy mozdulatába kerüljön és tudjam figyelni a forgalmat. Kiválóan sikerült összehoznom ezt mindet. Aki pedig inkább egy nevesebb gyártó termékét preferálná, az válassza a Xiaomi univerzális tartóját, ami gyakorlatilag minden típusban használható.

Mivel a telefonon vezetés közben folyamatosan meg van osztva a wifi, be van kapcsolva a GPS alapjáraton, Bluetooth-on a rádióra kapcsolódik, és gyakran Youtuberól játszik le zenét, nem árt neki a töltés. Méghozzá a gyorstöltés. Mi sem alkalmasabb erre a célra, mint a korábban már kirészletezett Blitzwolf gyorstöltők, és a hozzá való kábelek. QC 3.0 gyorstöltéssel akármit csinálok, akárhogy merítem a telefonom, olyan iramban töltődik, ahogy egy olcsóbb telefon a gyári töltőjével kikapcsolt állapotban sem, így egy erre képes, 4 portos töltő mellett állapodtam meg, illetve egy harisnyázott, piros Type-C kábel mellett, melyek 2860, illetve 860 forintba kerültek.

Napellenző

Miután haversrác a Tescóban vett egyet 300 forintért, és kiröhögött, hogy drágábban rendeltem kintről, én röhögtem ki, amikor hő hatására az övé leesett a szélvédőről, majd az első adandó alkalommal elszakadt a füleinél. Az enyém azért ettől jóval magasabb minőségű 1200 forintért.

Autós 220 V inverter

Az autós kütyük következő képviselője az inverter már csak egy szem friss, nyár végi cigánymeggy eme majdhogynem kora őszi autós kütyüteszt tortáján, és egyúttal egy remek átvezető, jobban mondva teaser egy következő tesztünkhöz. Az inverter műszaki adatai jelen esetben irrelevánsak, mondom, miért.

Bár elég extrém terhelhetőségi értékek vannak megadva az inverternél, egy normál autó szivargyújtója, meg a mögötte álló vezetékelés 100-150W-ot tud gond nélkül hosszú távon leadni 12V-os feszültség esetén. Rövid távon efölött is rendben lehetünk, de nem árt figyelni az aljzatokra, mivel könnyen elkezdhetnek forrósodni, lévén nem erre lettek kitalálva. Részemről a brutális túlméretezés sokkal inkább azt a célt szolgálja, hogy egyrészt legyen benne tartalék, ha valami autós körülmény változna, másrészt közvetlenül az akksira rákötve (vannak benne krokodil csipeszek) már sokkal komolyabb terhelést adhatunk rá, harmadrészt pedig a jel nem tisztán analóg szinusz, ezért kevésbé “igényes” eszközöket érdemes csak rádugni.

A 800W-os vízforraló rámehet nyugodtan, csak azzal ugye szivargyújtónál nem érdemes próbálkozni, mert megsütünk minden vezetéket az autóban. A notebook és mobil töltő nyugodtan mehet rá, hasonló, kisebb fogyasztású eszközök úgyszintén, de semmi intelligensebb dolog, ami aktív teljesítményszabályozással rendelkezik. Ami miatt nekem ez a dolog érdekes, az ez:

Ez, kérem egy elektromos bicikli Kínából, ami befér a csomagtartómba, autóban tölthető az inverternek hála, és bármilyen utazáskor jól jöhet, ha iszok, majd rájövök, hogy a 2 kilométerre lévő boltba csak el kellene még ugrani pár sörért. A jövő zenéjét pengetem éppen, nem lövöm le a poént, hamarosan érkezünk ezzel a teszttel is. Az erősen túlméretezett, biztonságosnak mondható inverter tehát 15.600 forintomba került, szintén úgy érzem, hogy megérte.

Összegzés

Nagyon tartottam tőle, hogy a megrendelt autós kütyük nem fognak működni, vagy nem egészen úgy, ahogy várom, de Kína ismételten olyan kellemes csalódást okozott, hogy nem győzök ámulni.

A fejegység nettó 72.000 forintomba került (a gyári okos több százas eredetileg), mivel átcsusszant a vámon, bár lehet, hogy csak szerencsém volt. A tolatókamerás rendszámtartóért mindössze 5700 forintot fizettem (talán ez volt a legjobb üzlet az egészben), míg a fedélzeti kameráért 25.000 forintot, a hozzá való 32 GB-os kártyáért pedig 4500-at. A telefonos tartóra 1560 forint ment el, a hozzá szükséges 4 portos szivargyújtós töltőre 2860, meg ugye a nagyáramú kábelre meg 860. A félig fölösleges inverter további 15.600 fityingbe fájt, a napellenző pedig 1200-ba.

Az autós kütyük közel 130.000 forintba kerültek, erre jött még 25.000 forint a szerelőnek, azaz 155.000 forintból úgy felokosítottam az autómat, hogy a rádióm konkrétan egy 8 colos telefon, amivel bármit megtehetek, egyszerre 4 ember kütyüjét tudom iszonyatos árammal tölteni, a telefon a létező legjobb helyen van úgy rögzítve, hogy a töltőkábel pontosan odáig ér, és ott lóg ki, tolatáskor látom a képet és a tolatási ívet, végre nem melegszik fel embertelenül az autóm, és bármilyen baleset ér, az magas minőségben rögzítve van. Ismétlem, 155.000 forintért. Ha valaki ezt olcsóbban akarja kihozni, kis spórolással, inverter nélkül, odafigyeléssel, otthon szereléssel 100.000 forintból meg tudja oldani. Nekem csak a gyári, nem-ilyen-okos fejegység került volna háromszor ennyibe… Hogy jó üzletet kötöttem-e?